گفتگو با آقای شهاب پیشانی دار فرزند همکار نفتی قهرمان اتومبیلرانی
(“ خداوند – خانواده – دوستان “)
با گذر از زیر قرآن، در دستان مادر و انعکاس چشمهای امیدوار پدر، در کاسه ای آب، بدرقه میشود. پر انگیزه و پرشور، فارغ از هرگونه هراس، در نهایت دقت و ظرافت، تمرکز در اوج هیجان، رهسپار جاده های حادثه میشود تا در میان شادی بیشمارهوادارانش، آرام و فروتن، برسکوی قهرمانی بوسه زند …
لطفاً برای شروع، کمی از خود و تحصیلاتتان برایمان بگویید ؟
شهاب پیشانی دار متولد اهواز، سال ۱۳۶۵ هستم. اصالتم بختیاری است. مدرک کاردانی رشته عمران را از دانشگاه چمران اخذ نمودم. بعد از آن، اتومبیلرانی را بصورت حرفه ای شروع کردم.
از چه زمانی بصورت حرفه ای رانندگی نمودید و چگونه متوجه استعداد خود در این زمینه شدید ؟
مانند هر نوجوانی، در آن دوره عاشق موتور سواری بودم. پدرم قول یک هدیه خاص، در صورت پذیرفته شدن در کنکور سراسری را به من داد. تمام مدت، در این فکر بودم که هدیه او موتورسیکلت است؛ اما سورپرایز پدرم مسیر زندگی مرا به کل تغییر داد. او پس از قبولی در کنکور، یک اتومبیل به من اهدا کرد.
سال ۸۳ به تشویق پدرم در مسابقات اسلالوم (حرکات مارپیچ بین موانع) شرکت کردم و از میان ۴۰ شرکت کننده مقام سوم را کسب نمودم و این موفقیت، انگیزه ای مضاعف، برای ادامه ی مسیر در این راه شد.
تا کنون در ورزش اتومبیلرانی، چه موفقیت های کسب نموده اید ؟
سال های ۱۳۸۳ و ۱۳۸۴ قهرمان رشته ی اسلالوم
سالهای ۱۳۸۵ و ۱۳۸۶ قهرمان رشته ی رالی حرفه ای در مسابقات کشوری
سال ۱۳۸۷ به علت حضور در دوره خدمت سربازی نتوانستم در مسابقات شرکت نمایم.
سال ۱۳۸۸ کسب چهار عنوان قهرمانی در رشته رالی حرفه ای
سال ۱۳۸۹ کسب دو عنوان، مقام سومی در مسابقات حرفه ای کلاس ۱۶۰۰ سی سی قهرمانی کشور، با در اختیار داشتن حداقل امکانات
در سال ۱۳۹۰ برای اولین بار در مسابقات دریفت ( حرکات نمایشی ) کشور، شرکت کردم و قهرمان شدم و عنوان پدیده حرکات نمایشی را به خود اختصاص دادم ولی بعلت اینکه اتومبیلم محور جلو بود، مقامی برایم ثبت نگردید.
در سال ۱۳۹۱، به دشواری توانستم با اتومبیل محور عقبی که از یک دوست به امانت گرفته بودم در مسابقات شرکت نمایم و در میان ۹۰ شرکت کننده، مقام اول مسابقات را کسب کنم. همان سال در مسابقات دریفت قهرمانی خاورمیانه ( لبنان )، مقام چهارم از میان ۱۴ کشور را نیز از آن خود نمودم.
سال ۱۳۹۳، در مسابقات رالی حرفه ای و دریفت کشور، مقام اول را کسب کردم و در نهایت پس از شش راند رقابت سخت و دشوار به عنوان قهرمان سال دریفت کشور دست یافتم.
سالهای ۱۳۹۴ و ۱۳۹۵ نیز قهرمان سال دریفت کشور شدم.
چندی پیش در مسابقات قهرمانی دریفت جهانی ۲۰۱۷ که در کشور ژاپن برگزار شد، شرکت کردم. مسابقات در دو مرحله انجام شد که متاسفانه بعلت بروز نقص فنی در اتومبیلم، موفق به شرکت در مرحله نخست نشدم. در مرحله دوم، با اجاره اتومبیلی با سیستم فرمان راست و متفاوت با اتومبیل خودم، توانستم امتیاز بالایی کسب نمایم و جزء ۱۶ راننده برتر جهان باشم و به مقام سیزدهم جهان برسم و از این که توانسته ام پرچم مقدس ایران را در آن مسابقات به اهتزاز در آورم و نظر بزرگان این رشته در جهان را به خود جلب نمایم، بسیار خوشحال و شاد هستم.
در کل ۲۶ عنوان قهرمانی رالی حرفه ای، ۳۰ عنوان قهرمانی دریفت، ۳۲ عنوان قهرمانی اسلالوم و چهار عنوان قهرمانی Race کسب نموده ام.
آیا ورزش اتومبیلرانی، حرفه ی اصلی شماست یا شغل دیگری نیز دارید ؟
سال ۱۳۸۸ در طرح آزادگان شمالی مشغول به کار شدم. اما چندی پیش متاسفانه، بعلت غیبت های ناشی از حضور در مسابقات، از کار تعلیق شدم. در این ورزش و در حال حاضر احساس میکنم نیاز به شغلی ثابتی دارم و درصورتیکه هنگام مسابقات شرایطم در نظر گرفته شود، قطعا از پذیرفتن آن شغل استقبال می کنم و خواهان آن هستم.
دلایل عدم موفقیتتان در مسابقات جهانی دریفت ۲۰۱۷ ژاپن را چه میدانید ؟
در این حرفه، هزینه ها بسیار بالاست و نقش بسزایی در رسیدن به موفقیت ایفا می نماید . .
من بعلت نداشتن چند حامی مالی متناسب با سطح مسابقات، نتوانستم اتومبیلی مناسب، جهت رقابت با حریفان بین المللی را فراهم کنم. اتومبیلی که به آن نیاز دارم نیسان مدل GTR که سالهاست در تلاش وارد کردن آن هستم. بعلت مسابقه ای بودن، برای این اتومبیل، نیاز به سند و پلاک نیست، و از مسئولین محترم تقاضای همکاری در این مورد را دارم.
هزینه های مضاعف ناشی از شرکت در مسابقات متعدد بر دوشم سنگینی میکرد. تا اینکه به لطف خدا، جناب آقای مهندس شاملی ( مدیر عامل محترم کارخانه اویلا ) بعنوان اسپانسر حاضر به بستن قرارداد با بنده شدند و تا کنون بیش از ۷۰% هزینه های مرا در مسابقات مختلف تقبل نمودند. در اینجا لازم است از صمیم قلب از ایشان تشکر و قدردانی نمایم. ولی در کل هزینه های شرکت در مسابقات بسیار بالاتر از اینست که یک اسپانسر بتواند به تنهایی پاسخگوی آن باشد. در این خصوص از هر شرکت و مجموعه ای که مایل به همکاری باشد، با کمال میل استقبال می نمایم.
برای رسیدن به چه هدفی تلاش میکنید ؟
قهرمانی جهان؛ به نظر من، می توان در سایه ی پروردگار، با تلاش و پشتکار، غیر ممکن ها را ممکن کرد و من نیز اطمینان دارم که میتوانم پرچم کشور عزیزم ایران را بر سکوی قهرمانی جهان برافراشته سازم.
تا کنون در مسابقات خیابانی شرکت کرده اید ؟
با تبسمی معنادار ادامه داد: بله ،البته در سالهای خیلی قبل
اغلب فوتبالیستها هم از زمین خاکی شروع کرده اند. در ضمن آن وقتها کسی نبود که ما را راهنمایی کند و بعلت کمبود امکانات و نبود پیست مخصوص، بالاجبار، انرژیمان را در معابر شهری تخلیه میکردیم.
بالاترین سرعتی که تابحال رانده اید چقدر است ؟
بالاترین سقف سرعتی که تا بحال زده ام ۲۶۰Km/h بوده است. البته نه در معابر شهری و عمومی ..
به عنوان یک حرفه ای، چه توصیه ای به افراد تازه کار و علاقمند دارید ؟
از کسانی که در ابتدای راه هستند میخواهم، از کسانی که در این رشته تجربه دارند راهنماییهای لازم را بگیرند و در تمامی مراحل با آنها مشورت نمایند. ضمنا برای شروع از رشته ی اسلالوم آغاز کنند. به رانندگان عزیز نیز توصیه می کنم به هیچ وجه هنگام رانندگی، عجله نکنند زیرا اختلاف زمانی آنها در ساعت، ممکن است دو تا سه دقیقه باشد ، حتماً از کمربند ایمنی استفاده کنند و همیشه کپسول آتش نشانی در وسیله نقلیه خود به همراه داشته باشند( حادثه خبر نمیکند).
اوقات فراغتتان را چگونه سپری می کنید ؟
معمولا، زمان خاصی برای انجام امور متفرقه ندارم. یا در حال شرکت در مسابقات و یا در حال آماده سازی خود و تجهیزات لازم هستم و می بایست همواره اتومبیلم آماده مسابقه باشد. فراهم نمودن قطعات آن بسیار دشوار است و ممکن است به دلیل یافت نشدن، مجبور به وارد کردن قطعات از کشورهای دیگر شوم. تمام این هماهنگی ها زمانبر هستند. جداً، برای کارهای دیگر، زمانی باقی نمی ماند.
طرفدار کدام تیم فوتبال هستید ؟
با اینکه اهل فوتبال نیستم، اما خوشحالی مردم را پس از برد تیم مورد علاقه شان، دوست دارم. طرفدار تیم بخصوصی نیستم. در هر صورت، خوشحالی مردم برایم ملاک اصلی است.
تا بحال اتفاق ناگواری برایتان رخ داده است که تصمیم به دست کشیدن از اتومبیلرانی بگیرید ؟
نه در آن حد و اندازه .. یک بار در پیست جاده ی خرمشهر و یک بارهم در رالی پرند، اتومبیلم واژگون شد که علت آن استفاده از یک نقشه خوان آماتور درکنارم بود. خدارو شکر تا به امروز، هیچ آسیب جدی به من وارد نشده است.
لذت بخش ترین مقامی که تاکنون کسب نموده اید، چه بوده است ؟
قهرمانی در مسابقات ردبول ۲۰۱۱ با اتومبیل جنسیس کوپه . . در پایان مسابقه، از خوشحالی بغض کرده بودم. واقعا فکر نمی کردم با سن و سال کم و یک ماشین امانتی اتوماتیک، بتوانم در مقابل رقبایی که از نظر امکانات و تجهیزات بالاتر از من بودند مقام اول را کسب نمایم. در انتظار بازگشت نزد پدر و مادر عزیزم بودم که به آنها بگویم: زحماتتان نتیجه داد و من توانستم …
احساس خوشبختی میکنید ؟
بله؛ چون پدر و مادرم خوشحالند. هربار که هنگام رفتن به مسابقات، کاسه ای آب برای بدرقه و قرآنی برای گذر از زیر آن، در دستان پر مهر مادرم بود تا حافظ جانم باشد و بهنگام موفقیت، برایم اسپند دود میکند تا از چشم بد در امان باشم، همچنین لبخند سراسر محبت پدرم که همواره با من، بوده و هست، برایم نهایت خوشبختی است …
ودر آخر:
تشکر ویژه از شما تیم خانواده موفق روابط عمومی متن، مسئولین فدراسیون اتومبیل رانی، مدیر محترم شرکت اویلا و همه دوستان و هوادارانی که در تمامی لحظات حامی من بودند و امیدورام دیگر شرکتها نیز خواستار همکاری و حمایت از این ورزش پرطرفدار و هیجان انگیز باشند …….
افتخارم این است که من، از فرزندان نفت هستم