تدوین سند جامع روابط عمومی وزارت نفت ضرورت دارد
نخستین دوره نشست هماندیشی اداره کل روابط عمومی وزارت نفت با مدیران ارشد صنعت نفت به منظور تدوین راهبرد اطلاعرسانی وزارت نفت، برطرفکردن موانع اطلاعرسانی و شفافسازی فعالیتهای این صنعت با دیداری با معاون وزیر نفت در امور برنامهریزی و نظارت بر منابع هیدروکربوری ادامه یافت.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی وزارت نفت(MOP)، مهندس محسن خجستهمهر در ششمین جلسه از این دور از نشستها، بر ضرورت تدوین سند جامع روابط عمومی وزارت نفت تاکید کرد و افزود: براساس این سند میتوان آییننامههایی را در بخشهای مختلف روابط عمومی و بهویژه اطلاعرسانی تنظیم کرد. به این ترتیب روابط عمومی موفق میشود اطلاعرسانیهای پراکنده را سازماندهی کند.
وی با اشاره به اینکه تغییر ساختار سازمانی روابط عمومی وزارت نفت نوعی ریلگذاری و نقشهراه برای روابط عمومی است که مبتنی بر ماموریتها و شرحکار اداره کل روابط عمومی وزارت نفت تعیین میشود، افزود: روابط عمومی در عمر بیش از یکصد سال صنعت نفت ایران همواره از جایگاه ویژهای برخوردار بوده است.
وی با اشاره به اینکه روابط عمومی بیشاز اینکه با تفکر سنتی تنها یک واحد خبر ساز باشد، میتواند برای وزارت نفت تصمیمساز باشد، افزود: نگاه روابط عمومی به صنعت نفت از جنس ماموریتها و اهداف کلان صنعت نفت است. روابط عمومی وزارت نفت باید چابک عمل کرده و مهندسی تفکر مدیریتی در این واحد همچون بخشهای فنی صنعت، با شیوههای نوین اداره شود.
معاون وزیر نفت مهمترین نقش روابط عمومی را شناختن درست صنعت نفت و بهخصوص شناساندن دقیق آن به جامعه دانست و گفت: در سالهای گذشته در حوزه بینالملل، بهجز برگزاری نمایشگاه نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی، فعالیت قابل توجهی در شناساندن صنعت نفت ایران به دنیا وجود نداشت.
وی با بیان اینکه خوشبختانه هماکنون فعالیتهای مختلف از جنس انتشارات برای معرفی صنعت نفت کشورمان در سطح بینالمللی آغاز شده که در گام نخست قرار است نشریه ایران پترولیوم بولتن منتشر شود؛ همچنین با پیشنهاد ایران و موافقت اوپک قرار شده هرساله اجلاس روابط عمومی کشورهای عضو اوپک برگزار شود که اهمیت آن کمتر از اجلاس وزاری اوپک نیست و نخستین اجلاس در ایران خواهد بود.
این مقام مسئول نبود نشریات بینالمللی در حوزه صنعت نفت را یکی از ضعفهای آشکار روابط عمومی دانست و تصریح کرد: این درحالیست که شرایط در این بخش رو به بهبود است؛ به طوری که قرار شده نشریه دیگری با عنوان ژئو پشین برای انتشار مقالات تخصصی کارشناسان و متخصصان با زبان انگلیسی مجوز نشر بگیرد که گام بلندی در ارتقاء مطالب علمی و گردآوری آنها خواهد بود.
وی با بیان اینکه رونق دادن به نشریات علمی جزء کارهای علمی و باارزش است که نتایجی چندمنظوره دارد، این اقدام را فصل جدیدی از کارهای روابط عمومی وزارت نفت اعلام کرد و گفت: با این اقدام به تدریج خواهیم توانست ایران را به عنوان قطب انرژی در سطح خاور میانه معرفی کنیم و باتوجه به مزیتهایی که در کشور وجود دارد، یه این هدف خواهیم رسید.
مهندس خجستهمهر با تاکید بر ضرورت حرکت روابط عمومی وزارت نفت به سمت انتشار رویکرد تحلیلی از وقایع صنعت نفت یادآور شد: آگاهیبخشی در دو سطح درون سازمانی و برون سازمانی باید با استفاده از ابزارهای مختلف در قالبهای مختلف خبری و غیر خبری انجام شود.
وی با تاکید بر لزوم برگزاری همایشها و نمایشگاههای مرتبط با صنعت نفت اظهار کرد: در این رابطه موفقیت همایشهای مرتبط با حوزه انرژی و بهویژه کاربردی کردن آنها زمانی محقق میشود که به دلیل تخصصی بودن این حوزه روابط عمومی وزارت نفت مدیریت و سایتگذاری این همایشها را در اختیار بگیرد.
معاون برنامهریزی وزارت نفت با بیان اینکه روابط عمومی پلی بین صنعت نفت و شرکتهای بزرگ بینالمللی است، نقش روابط عمومی را در فرهنگسازی موضوعاتی همچون مصرف انرژی و اصلاح الگوی مصرف بیبدیل دانست.
در این جلسه همچنین اسحق رویور مدیرکل روابط عمومی وزارت نفت با اشاره به اینکه پس از ۱۲ سال برنامه تغییر سازختار سازمانی ادارهکل روابط عمومی وزارت نفت برنامهریزی و عملیاتی شد که مراحل نهایی آن در حال اجراست.
وی به موافقت وزیر نفت برای تجمیع و تجهیز ساختمانهای روابط عمومی و تاکید بر بهکارگیری نیروهای متخصص اشاره کرد و افزود: با ثبت اجلاس روابط عمومیهای اوپک به نام ایران که با پیشنهاد ادارهکل روابط عمومی وزارت نفت جمهوری اسلامی ایران محقق شد، کشورمان میزبان نخستین اجلاس خواهد بود که دورههای بعدی آن نیز بهترتیب در سایر کشورهای عضو این سازمان برگزار میشود.
رویور برگزاری اجلاس روابط عمومیهای اوپک را زمینهای مناسب برای مبادلات فرهنگی و خبری دانست و یادآور شد: در این خصوص تاکنون مجوز انتشار نشریه انگلیسی زبان ایران پترولیوم بولتن گرفته شده و اقدامات نهایی برای کسب مجوز نشریه ژئو پرشین نیز درحال انجام است.
وی همچنین بر برنامهریزیهای انجام شده در اداره کل روابط عمومی وزارت نفت مبنی بر تعامل با بخشهای درونسازمانی و سازمانهای بیرون از صنعت نفت و ازجمله رسانهها تاکید کرد.
براساس این گزارش، در نخستین هماندیشی ادارهکل روابط عمومی وزارت نفت با مدیران ارشد صنعت نفت، تاکنون در جلساتی جداگانه مهندس قلعهبانی مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران، دکتر میر محمد صادقی معاون توسعه منابع انسانی و مدیریت وزارت نفت، مهندس بیات مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی، دکتر مقدم معاون پژوهش و فناوری وزارت نفت و خطیبی نماینده ایران در اوپک به تشریح نظرها و انتظارات خود از ادارهکل روابط عمومی وزارت نفت پرداختند.