دستیابی به توانایی حذف خوردگی در کولر هوایی پالایشگاه های کشور
توانایی حذف خوردگی کولر هوایی پالایشگاه ها با تلاش پژوهشگاه صنعت نفت در کشور ایجاد و این پروژه در پالایشگاه بندرعباس با موفقیت اجرا شد.
مجری طرح رفع مشکل کولر هوایی واحد آیزوماکس پالایشگاه بندرعباس با اعلام این مطلب به خبرنگار شانا تصریح کرد: با توجه به ایجاد مشکل خوردگی در کولرهای هوایی واحد آیزوماکس پالایشگاه بندرعباس و بالا بودن هزینه تعویض کولر این واحد صنعتی، متخصصان خوردگی فلزات و کاتالیست پژوهشگاه صنعت نفت با هدف جلوگیری از تحمیل هزینه های سنگین تعمیر این تجهیزات، اقدام به شناسایی عوامل ایجاد خوردگی در کولر هوایی کردند.
وی در تشریح عملکرد کولر هوایی در واحد آیزوماکس گفت: با توجه به تولید فرآورده های میان تقطیر باکیفیت بالا در واحد آیزوماکس (یا شکست هیدروژنی) وظیفه کولر هوایی در این واحد خنک کردن محصولات خارج شده از راکتور با استفاده از جریان هوا است تا پس از سرد شدن به سایر دستگاه های واحد وارد شود.
دکتر اکبر ایراندوخت گفت: مقدار زیادی ترکیبات گوگردی و نیتروژنی در نفت خام سنگین ایران ورودی پالایشگاه بندرعباس (خوراک پالایشگاه)وجود دارد و کولرهای این پالایشگاه پتانسیل زیادی برای بروز مشکل خوردگی دارند؛ به گونه ای که تا کنون کل کولر هوایی این پالایشگاه (۱۶ دسته تیوب) دوبار تعویض شده و این مسئله علاوه بر تحمیل هزینه های مالی به دلیل shut down اضطراری و خارج شده واحد از مدار تولید (هنگام تعویض کولر) زیان زیادی به پالایشگاه وارد می کرد.
مجری طرح رفع مشکل کولر هوایی واحد آیزوماکس پالایشگاه بندرعباس تصریح کرد: پس از بسته شدن قرارداد پژوهشی با پالایشگاه بندرعباس، دو پروژه به صورت همزمان در پژوهشگاه صنعت نفت تعریف و واحد آیزوماکس با استفاده از نرم افزارهای تجاری موجود شبیه سازی شد، سپس براساس آنالیز نمونه های گرفته شده از پالایشگاه، صحت شبیه سازی انجام شده در پژوهشگاه به اثبات رسید.
ایراندوخت گفت: بر اساس اطلاعات به دست آمده ، علاوه بر گازها وجود نمک های خورنده کلرید آمونیوم و نیز هیدروسولفید آمونیوم در کولر هوایی واحد آیزوماکس پالایشگاه بندرعباس اثبات و قرار شد برای جلوگیری از بروز گرفتگی و خوردگی غلظت گازهای آمونیاک، سولفیدهیدروژن و اسید کلریدریک به حداقل کاهش یابد.
ایراندوخت با بیان این که رسوب گرفتگی و خوردگی در همه واحدهای آیزوماکس پالایشگاه ها وجود دارد، افزود: با توجه به این که خوراک این واحدها شامل مقدار زیادی ترکیب های گوگردی و نیتروژنی است، در راکتور ترکیب های اکسیژنی به بخار آب، نیتروژنی به آمونیاک و گوگردی به سولفید هیدروژن تبدیل می شود، ضمن آن که با توجه به انجام عملیات شکست مولکولی در این راکتور، یک فضای غنی از گازهای خورنده شامل هیدروژن، سولفید هیدروژن، مونواکسید کربن، آمونیاک و اسید کلریدریک ایجاد می شود.
وی افزود: در بسیاری از واحدهای هیدروکراکینگ در دنیا و واحدهای تصفیه هیدروژنی مشکل رسوب گرفتگی و نیزخوردگی شدید در کولرهوایی مشاهده می شود.
این مقام مسئول تصریح کرد: با توجه به بالا بودن شمار کولر هوایی در واحد آیزوماکس پالایشگاه بندرعباس، این پروژه با همکاری پژوهشگران کاتالیست و خوردگی فلزات پژوهشگاه صنعت نفت در این پالایشگاه اجرا شد، ولی توانایی برطرف کردن مشکل رسوب گرفتگی و خوردگی در دیگر پالایشگاه های کشور با استفاده از توانمندی متخصصان پژوهشگاه وجود دارد.