سال توليد، پشتيبانی ها و مانع‌زدايی ها
دوشنبه ۱۵ آذر ۱۴۰۰ EN

خط لوله گوره – جاسک مهم‌ترین پروژه نفتی سال/ راه فلج کردن بخش نفت ایران بسته شد

پایگاه تخصصی نفتی اویل پرایس نوشت: راه‌های بارگیری و ارسال نفت ایران اهداف آشکار و آسانی برای آمریکا برای فلج کردن بخشنفت ایران و در نتیجه اقتصادش بود که با احداث خط لوله گورهجاسک این راه بسته شد. هم‌چنین تهران می‌تواند از تهدید بستن تنگههرمز به دلایل سیاسی بدون از بین بردن کامل درآمد خود از صادرات نفت استفاده کند.

به گزارش روابط عمومی شرکت مهندسی و توسعه نفت، به نقل از گروه اقتصاد بین الملل فارس، سی و یکم تیرماه طی مراسمی با حضورحسن روحانی رئیس جمهور سابق طرح خط انتقال نفت از گوره به جاسک به صورت رسمی افتتاح شد.

پروژه ای که گفته می شود، ایرانی‌ترین پروژه صنعت نفت در دل تحریم‌ها بوده و بیش از این که به لحاظ اقتصادی برای ایران اهمیتداشته باشد، جنبه استراتژیک و امنیتی آن دارای اهمیت بوده است.

*فرانس ۲۴: توانایی استراتژیک ایران برای عرضه نفت در تنش‌های شدید با افتتاح خط لوله گورهجاسک

*احداث ایرانی‌ترین خط لوله انتقال نفت در دل تحریم‌ها

دو روز پس از افتتاح رسمی این پروژه، فرانس ۲۴ نیز طی گزارشی نوشت، پایانه جدید نفتی ایران اقدامی استراتژیک برای دور زدن تنگههرمز و تقویت فروش نفت است و به ایران توانایی استراتژیک می بخشد که نفت خود را در تنش‌های شدید به بازار عرضه کند.

* اهمیت پایانه جاسک و خط لوله گورهجاسک اغراق آمیز نیست

در همین راستا پایگاه تخصصی اوپل پرایس نوشت، پایانه نفتی جاسک ایران اکنون به طور کامل آماده بارگیری مقادیر زیادی نفت خامبرای خریداران بزرگ جهان از طریق خلیج عمان است و نخستین محموله ۱۰۰ هزار تن نفت قرار است طی چند روز آینده از این پایانهبارگیری و ارسال شود.

به سختی می توان در مورد اهمیت این پایانه جدید اغراق کرد چراکه به ایران اجازه می دهد تا نفت و محصولات پتروشیمی خود را ازمیادین اصلی اش از طریق گوره به بندر جاسک انتقال دهد.

به صورت خلاصه، احداث خط لوله ۴۲ اینچی گورهجاسک و پایانه نفتی جاسک، به ایران اجازه خواهد داد تا تحریم های آمریکا علیهخود را دور بزند و در عین حال همزمان به ایران این امکان را می دهد تا در عرضه سایر منابع نفتی که از تنگه هرمز عبور می کنند (حدود۳۵ درصد کل نفت در جهان)، اختلال ایجاد کند.

احداث این خط لوله ۴۲ و پایانه نفتی، به ایران اجازه خواهد داد تا تحریم های آمریکا علیه خود را دور بزند و در عین حال همزمان بهایران این امکان را می دهد تا در عرضه سایر منابع نفتی که از تنگه هرمز عبور می کنند اختلال ایجاد کند.

تا زمان تکمیل تاسیسات عظیم نفتی جاسک و با توجه به اینکه پس از خروج یک جانبه آمریکا از برجام در ماه می ۲۰۱۸، تحریم ها علیهایران همچنان پابرجاست، تهران برای تداوم و افزایش صادرات نفت خام خود به ویژه به چین، به اقدامات آزمایش شده برای دور زدنتحریم ها متکی بود.

این اقدامات شامل تغییر نام نفت ایران به نفت عراق در مرز و در مخازن مشترک نفت دو کشور، استفاده از دلالان بین المللی برای پنهانکردن تحرکات نفتی ایران تحت پوشش سایر مشتریان، انتقال کشتی به کشتی نفت ایران در آب های سرزمینی مالزی، اندونزی و چین وادغام نفت ایران در مسیرهای صادراتی خط لوله نفت عراق می شود.

با توجه به احداث خط لوله گورهجاسک و پایانه نفتی جاسک، حجم نفتی که ایران قادر خواهد بود به چین و سایر مشتریان هدف درآسیا، آزادانه انتقال دهد، به طرز چشمگیری افزایش خواهد یافت.

* ایران راه فلج کردن بخش نفت خود توسط آمریکا را بست

یک منبع ارشد صنعت نفت و گاز که با وزارت نفت ایران همکاری نزدیک دارد، گفت: «حتی پیش از اینکه تحریم ها آمریکا دوباره اعمالشود، پایانه خارک حدود ۹۰ درصد تمام بارگیری صادرات نفت ایران را انجام می داد و باقی بارگیری ها از طریق پایانه های لاوان وجزیره سیری انجام می شد که اهداف آشکار و آسانی را برای آمریکا و گروه های وابسته به آن برای فلج کردن بخش نفت ایران و درنتیجه اقتصاد آن ایجاد می کرد

حتی پیش از اینکه تحریم ها آمریکا دوباره اعمال شود، پایانه خارک حدود ۹۰ درصد تمام بارگیری صادرات نفت ایران را انجام می داد وباقی بارگیری ها از طریق پایانه های لاوان و جزیره سیری انجام می شد که اهداف آشکار و آسانی را برای آمریکا و گروه های وابستهبه آن برای فلج کردن بخش نفت ایران و در نتیجه اقتصاد آن ایجاد می کرد.

وی افزود: «بعلاوه، باریکی بیش از حد تنگه هرمز بدان معناست که نفتکش ها باید بسیار به آرام از آن عبور کنند؛ بنابراین هزینه هایتزانزیت بالا می رود و جریان درآمد با تاخیر انجام می شود

« برعکس، ایران می خواهد بتواند از تهدیدیا واقعیتبستن تنگه هرمز به دلایل سیاسی بدون از بین بردن کامل درآمد خود از صادراتنفت استفاده کند

* ۵۰ میلیارد دلار درآمد اضافی با افزایش نرخ بازیابی میادین نفتی

در وهله اول، نفتی که از گوره می آید از دسته میادین نفتی غنی منطقه غرب کارون نظیر میادین عظیم آزادگان شمالی، آزادگان جنوبی،یاران شمالی، یاران جنوبی و یادآوران استخراج می شود. این میادین به صورت ویژه، مرکز تمرکز برنامه ایران، برای افزایش نرخمیانگین بازیابی سایت های مهم نفتی اش، از حدود ۴ درصد فعلی به حداقل ۱۲ درصد، طی دو سال آینده است.

به گفته یک منبع آگاه ایرانی، به ازای هر یک درصد رشد نرخ بازیابی غرب کارون، ذخایر قابل بازیافت ۶۷۰ میلیون بشکه افزایش مییابد. اگر متوسط قیمت نفت برنت ۷۰ دلار در هر بشکه باشد، این میزان معادل ۵۰ میلیارد دلار درآمد اضافی برای ایران به ازای هر یکدرصد افزایش است.

با توجه به اینکه هزینه استخراج هر بشکه نفت خام در ایران در سطح پایین جهان مانند عربستان سعودی(یک تا دو دلار) استنشاندهنده سهولت استخراج مشابه استچنین افزایشی در نرخ بازیابی (میادین نفتی) ایران، کاملا منطقی است. متوسط نرخ بازیابیمیادین نفتی عربستان حداقل ۵۰ درصد است. عربستان در تلاش است تا این رقم را در دو سال آینده به ۷۵ درصد برساند

زمانی که برجام به طور رسمی در ۱۶ ژانویه ۲۰۱۶ اجرایی شد، تعدادی از شرکت های نفتی بین المللی، برنامه های واقع بینانه ای بهوزارت نفت ایران ارائه کردند که در آنها توضیح می داد، این شرکت ها چگونه می توانند متوسط نرخ بازیابی میادین غرب کارون را باسهولت نسبی افزایش دهند: در مرحله نخست، حداقل ۱۲٫۵ درصد طی یک سال و ۲۰ درصد طی دو سال و ۵۰ درصد طی ۵ سال.

به محض اینکه نفت به پایانه جاسک می  رسد، در ۲۰ تانک ذخیره سازی با ظرفیت هر کدام ۵۰۰ هزار بشکه نفت در فاز اول ذخیره میشود (در مجموع ۱۰ میلیون بشکه) تا بعدا در نفتکش های بسیار غول پیکر(VLCCs) بارگیری شده و از خلیج عمان به سوی دریای عربو پس از آن به سوی اقیانوس هند حرکت کند.

در فاز دوم، ظرفیت ذخیره سازی به ۳۰ میلیون بشکه افزایش خواهد یافت. این نفتکش های بسیار غول پیکر(VLCCs) در تاسیساتکشتیرانی مستقر خواهند شد که در فاز نخست حدود ۲۰۰ میلیون دلار هزینه داشته است. هرچند برنامه این است که ظرفیت حمل و نقلمنظم بیشتر محصولات مختلف نفتی و پتروشیمی به ویژه در آسیا افزایش یابد.

بعلاوه، سیستم بارگیری پهلوگیری تک نقطه ای (SPM) با ظرفیت ۷ هزار مترمربع در هر ساعت ظرفیت بارگیری اخیرا وارد عسلویه درجنوب ایران شده است که به این کشور اجازه می دهد تا ظرفیت بارگیری میعانات گازی در میدان گازی بسیار عظیم و بزرگ پارسجنوبی را افزایش دهد.

این سیستم (SPM) امکان جابجایی محموله های مایع، مانند فرآورده های نفتی را برای کشتی های نفتکش فراهم می کند.

منبع آگاه ایرانی گفت: «چند دستگاه دیگر در ماه های آینده در جنوب، در خلیج عمان نصب می شوند زیرا در مناطقی که امکاناتاختصاصی برای بارگیری یا تخلیه بار مایع در دسترس نیست، بسیار مفید هستند

سیستم های بارگیری پهلوگیری تک نقطه ای (SPMs) همانند دستگاه هایی که در عراق هستند، فعالیت می کنند، به این معنی که آنها درکیلومترها دورتر از امکانات خشکی مستقر خواهند شد و با مجموعه ای از خط لوله زیر بستر دریا به آنها متصل می شوند و می توانندبزرگ ترین VLCC ها را تامین کنند.

* احتمال نهایی شدن احداث خط لوله ایرانپاکستانچین

در اختیار داشتن ظرفیت ذخیره سازی عظیم نفتی در فاصله ای به اندازه یک سفر دریایی مستقیم کوتاه تا هند به این معناست که فشارهند و پاکستان و احتمالا به نهایی شدن پروژه احداث خط لوله ایرانپاکستانچین منجر خواهد شد.

به نوشته این گزارش، این منبع ایران گفت: «این امر مستلزم ورود ایران به پروژه‌های پاکستان است که از منافع استراتژیک تهران بهشمار می رود

«این امر همچنین بدان معناست که ایران می تواند نفت یا هر چیز دیگری که بخواهد در نفتکش ها برای یمن ارسال کند و تهدید مداومیبرای عربستان باشد

با توجه به روابط گسترده و عمیق میان ایران و چین، این مسیرها و طرح ها، کاملاً با پروژه «یک کمربندیک جاده» چین هماهنگ است.

 

دیدگاه‌ ها

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. گزینه‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

۱۸ مرداد ۱۴۰۰ساعت: ۱۸:۰۰۳۷۸ بازدید