مهار تورم،رشد تولید
  • ساعت : ۱۵:۵۳
  • تاريخ :
     ۱۳۹۷/۱۰/۰۱ 
گفتگو با آقای محمد خداپرست همكار موفق د
  • با سلام لطفا خود را معرفي فرماييد؟

محمد خداپرست، متولد 1361 در تهران هستم. در حال حاضر  مشغول گذراندن دوره كارشناسي رشته مديريت بازرگاني مي باشم. سال 1382 وارد واحد حراست شركت مهندسي و توسعه نفت شدم و پس از دو سال در واحد تداركات  خدمات كالا مشغول به كار گرديدم و سپس در سال 1391 كارشناس تداركات طرح آذر شدم. و هم اكنون نيز در طرح تلمبه خانه غرب كارون به عنوان سرپرست تداركات اين پروژه فعاليت مي نمايم.

  • مداحي را از چه زماني آغاز نموديد؟

از سال 1377 شروع به خواندن كردم و به مدت دوسال در كلاسهاي حاج سعيد حداديان، حاج مرتضي طاهري شركت نمودم و از سال 1378 رسماً به مداحي پرداختم.

  • فعاليت شما چگونه بوده است؟

مدت چهار سال است عضو اصلي و دبير اتحاديه كارگري انرژي هستم كه وابسته به خانه كارگر است. همچنين در راستاي پيام اقتصاد مقاومتي مقام معظم رهبري در سال جاري – به عنوان مجري طرح پرتال ملي صادرات ايران از طرف اتحاديه كارگري انرژي منصوب شدم. در زمينه مداحي، بيشتر در مجموعه نفت خصوصاً در شركت مهندسي و توسعه نفت فعاليت مي نمايم.

  • اشعار خود را چگونه انتخاب مي كنيد؟

موضوع و مضمون شعر (محتوي كلمات)، ادبيات شعر، سجع و آهنگ شعر و اينكه مخاطب امروز، مخاطب خاصي است كه مي بايست راضي نگهش داشت. شعرهاي انتخابي من از شاعراني همچون، حاج غلامرضا سازگار، حاج علي انساني، لطيفيان، لك، حميد فرجي، محمد بياباني، ميلاد حسني و .... هستند در مواقعي نيز خود شعري به نثر در مي آورم.

  • مخاطبان شما چه كساني هستند؟

اهل دل و محبان اهل بيت،‌ بيشتر طيف مذهبي و هيئتي، البته در مساجد و مجالس اشخاص عام نيز حضور دارند. اما اغلب در هيئت هاي تخصصي كه به صورت دوره اي يا مناسبتي برگزار مي شود مداحي مي كنم.

  • چه مي كنيد تا مخاطبان شما بيشتر شوند؟

در طيف ما، آفتي كه وجود دارد اينست كه مداحان سعي مي كنند به هر طريقي جذب مخاطب كنند و من فكر مي كنم مداحي بايستي از سوز دل و عمق وجود صورت پذيرد و مطمئن هستم در اين صورت مخاطب نيز جذب آن خواهد شد.

  • فرق مداح ديروز و امروز در چيست؟

مداح ديروز در كلاسهاي مداحي شركت مي كرد، پاي اساتيد اخلاق و فن بيان، آواز و ... مي نشست اما مداح امروز بسيار عجول است و بدون اينها ميخواهد فقط با شور و حال حسيني به درجات بالا برسد.

  • خانواده چقدر در رسيدن به شما به موفقيت هاي شما نقش داشته اند؟

پدر و ماردم از زماني كه شروع به خواندن كردم،‌ هميشه در كنارم و پشتيبانم بودند، پدرم هميشه باني هيئت بود و در منزل ما همواره مجالس مذهبي برگزار مي شد و مادرم نيز در اين مجالس با عشق فراوان براي محبان اهل بيت و هيئتي ها غذا درست مي كرد و از آنها پذيرايي مي نمود. با همه اينها خانواده در جايگاهي قرار گرفت تا من خود راهم را انتخاب كنم.

  • آيا مي توانيد حسن و عيب كار مداحي خود رابيان كنيد؟

بعضي عقيده دارند در روضه كمي زياده روي مي كنم، ‌اما با دوستاني كه استاد اينكار هستند چالش هايي تخصصي دارم. در مورد حسن كارم نيز خودم نميتوانم نظري بدهم و بهتر است از شنوندگان سئوال شود.

  • آيا در مداحي هاي خود از مسائل سياسي استفاده مي كنيد ؟

حال و هواي اهل بيت در زوايايي سياسي است و نميتوان زندگي و منش آنها را جدا از سياست دانست. اما من هميشه گرايش هاي مذهبي را بالاتر از مسائل و گرايشات سياسي مي دانم. به نظر من كار سياست بدست سياسيون است و كار مذهب به دست مذهبيون. اما در كل از هم جدا نيستند و اين رسالتي است كه برگردن ما ميكروفون به دستان است. اما مي بايست در اين زمين با هوش، به جا و حرفه اي عمل كنيم. در مجالس نبايد به كسي كوچكترين توهيني شود، چون اقشار مختلفي با طرز تفكرهاي گوناگون در آن شركت مي كنند و نسنجيده سخن گفتن ممكن است براي آنها سوء تعبير و در نتيجه كسي آزرده خاطر شود.

  • آيا از مدافعين حرم نيز در مداحي هاي خود ياد مي كنيد ؟

كساني كه در جلسات اهل بيت شركت مي كنند، كه عاشق آنها هستند و اگر كسي به ساحت مقدس اهل بيت بي احترامي كند مورد خشم و غضب عاشقان دلسوخته قرار مي گيرد. و طبعاً عشق ورزي به كساني كه از حريم مقدس اهل بيت دفاع مي كنند امري است كه در دل تك تك ما وجود دارد. خداوند رحمت كند شهيد ابراهيم خليلي را كه در جلسات من شركت مي كرد و گوشه اي مي نشست بدون اينكه با كسي حرفي بزند و جالب اين است، وقتي به شهادت رسيد، همه ما تازه متوجه شديم كه ايشان يكي از فرماندهان و بزرگان مدافع حرم بوده است. من به شخصه عاشق همه آنها هستم.

  • آيا در دستگاههاي موسيقي به صورتي تخصصي فعاليت نموده ايد ؟

به نظر من همه مداحان اهل بيت مي بايست دستگاهها ي موسيقي را بشناسند. رديف هاي شور، ماهور و ... . دوره اي شش ماهه را در اين خصوص گذرانده ام و در گروه هواشي توانستم به مدت دو سال با گامهاي صدا آشنا شوم ولي به علت مشغله زياد در حال حاضر با آنان همكاري نمي نمايم.

  • آيا در مداحي صاحب سبك خاصي هستيد ؟

در روضه دو- سه نفر صاحب سبك هستند،‌ براي مثل استاد حاج غلامرضا سازگار كه از شعراي قوي اهل بيت (ع) نيز مي باشند.من به شخصه ارادت خاصي به حاج منصور ارضي دارم.  به نظر من آقاي حاج ماشاالله عابدي نيز در بخش روضه بسيار استاد است. در مبحث مدح و نوحه و شور، فانتوم مداحان حاج محمود كريمي است.كه به زبانهاي مختلف نيز مي خواند. تعبير حاج سعيد حداديان در خصوص ايشان اين است كه اگر ما هواپيماي فوكر 100 هستيم، حاج محمود كريمي جت فانتوم است. بعد از ايشان آقاي طاهري هستند و من از سبك و سياق آنها تبعيت مي كنم.

  • چقدر تمرين ميكنيد ؟

در خواندن پنج بخش وجود دارد. روضه(زمزمه) زمينه، نوحه، واحد و شور. من براي محرم از سي شب قبل به تمرين و ممارست مي پردازم و بهترين ها را براي روزهاي خاص انتخاب و تمرين مي كنم و سعي ميكنم  همواره به روز باشم.

  • اگر به شما پيشنهاد خوانندگي شود خصوصا در موضوعات اهل بيت قبول مي كنيد ؟

اگر در چهارچوب، قالب، سبك و موضوع اهل بيت باشد، بله قبول مي كنم.

  • تاثير مداحي در زندگي شخصي شما چگونه بوده است ؟

هركدام از ائمه خصوصيات و وجوه خاصي دارند. مثلاً  وقتي شما در مورد خصوصيات اخلاقي و رفتاري حضرت زهرا عليه السلام مي خوانيد در شما تاثير خاصي به وجود مي آيد. رفتار امير المومنين(ع) نسبت به حضرت فاطمه(س)، فرزندانشان، برادرانشان، وحتي ديگران، مطمئناً در شما تاثيرات ژرفي خواهد گذاشت اما اجراي آنها در زندگي شخصي بسيار مشكل است. اعتقاد من بر اين است كه اگر ما بتوانيم اهل بيت را سرلوحه كارها و زندگي خود قرار دهيم هيچ مشكلي حتي مادي نخواهيم داشت. اهل بيت اهل كار و تلاش و حتي پول در آوردن بودند اما هر چه داشتند انفاق   مي كردند و براي انفاق كردن بايستي پولي باشد كه انفاق شود. اميرالمومنين كيسه اي بر دوش   مي گرفت و شبها به كمك نيازمندان مي شتافت. ولي آن كيسه بايد وجود مي داشت كه انفاق شود و ايشان با كار و تلاش آنها را محيا مي ساخت. پول و قدرت اگر از راه درست به دست آمده باشد و از راه صحيح از آن بهره گرفته شود نه تنها بد نيست بلكه مطابق با شرع اسلام، پسنديده نيز هست.

  • بهترين مجلس شما كدام بوده است ؟

شروع فعاليت من در هيئت متوسلين به حضرت ابالفضل (ع) بوده است و اصطلاحاً من بسيار ابالفضلي(ع) بودم. اما پس از چندي تغيير نموده و ارادت خاصي به حضرت رقيه (س) پيدا كردم  و اين به حدي بود كه پارسال در جلسه اي، 3 ساعت در خصوص ايشان في البداهه مديحه سرايي كردم تا در نهايت صاحب مجلس به ساعت و گذر زمان اشاره نمود و من تازه به خودم آمدم و مجلس را خاتمه دادم.

  • در اوقات فراغت چه ميكنيد ؟

استخر و شنا كردن، كوهنوري و طبيعت گردي

  • آيا فقط نوحه مي خوانيد با مولودي خوان نيز هستيد ؟

مولودي خواندن من، بهتر از نوحه خوانيم است.

  • اگر مداح نميشديد چه مي كرديد ؟

تاجر مي شدم،‌ چون به شدت به تجارت علاقه مندم.

  • خوشبختي چيست ؟

ذوب در حسين شدن نهايت خوشبختي است. امام حسين(ع) آنقدر وجوه  زيبا دارد كه با اقتدا به او مي توان خوشبخت زيست.

  • حرف آخر...

جا دارد كه از حاج آقا محمدي ياد كنيم ، خدا بيامرزدش. از شما و تيم موفق روابط عمومي شركت متن تشكر مي نمايم.

امتیاز :  ۰ |  مجموع :  ۰

برچسب ها

    6.1.8.0
    V6.1.8.0