مهار تورم،رشد تولید
  • ساعت : ۱۱:۳۳
  • تاريخ :
     ۱۳۹۷/۰۱/۱۹ 
گفتگو با خانم سارا بیدمشكی بانوی موفق ورزشكار در رشته قایقرانی

   زنان اين مرز و بوم از جايي كه تاريخ جان گرفت، طلايه دار شكوه، عشق و افتخار در اين سرزمين بودند. كساني كه تلاششان از جنس غيرت است و حضورشان در هر عرصه اي نويد روزهاي بزرگي را مي دهد. در ادامه با سركار خانم سارا بيدمشكي هم صحبت مي شويم كه روزهاي پرفراز و نشيبي را پشت سرگذاشته اند و اكنون جز افتخارات كشور عزيزمان ايران هستند.

  • سلام ، خانم بيدمشكي وقت شريف بخير، در ابتدا خود را معرفي كنيد ؟

سلام، سارا بيدمشكي هستم، متولد سال 1361 در شهر تهران. كارشناس مترجمي زبان انگليسي دارم. سال 1390 وارد شركت مهندسي و توسعه نفت شدم. ابتدا در واحد آموزش به عنوان كارشناس آموزش فعاليتم را آغاز و هم اكنون در بخش آموزش طرح توسعه ياران شمالي مشغول به كار هستم . البته قبل از ورود به شركت مهندسي و توسعه نفت علاوه بر كار در شركتي خصوصي، به ترجمه متون تخصصي و تدريس خصوصي زبان مي پرداختم.

  • بسيار عالي!! لطفاَ درباره رشته ورزشي خود كمي صحبت كنيد تا ما بيشتر با اين رشته آشنا شويم.

پس از كمي مكث با لبخند ادامه دادند .... قايقراني ورزشي بسيار مفرح است که در رشته هاي قايقراني آبهاي آرام، قايقراني در آبهاي خروشان، روئينگ، دراگون بوت و کانوپولو انجام مي شود. رشته من دراگون بوت يا قايق اژدها است. اين قايق ها سر و دمي اژدها گونه دارند. دراگون بوت يکي از رشته هاي تيمي پارويي و تيمي ترين ورزش دنياست. در حالت استاندارد در مجموع در هر قايق معمولاً ?? نفر حضور دارند (البته قايق هايي با ظرفيت بيشتر و کمتر نيز موجود است) 20 نفر پاروزن در دو رديف 10 نفري در سمت چپ و راست به همراه يک سکاندار و يک طبال. درامر يا همان طبال با طبل زدن ريتم پارو زني را بين ورزشکاران يکنواخت مي کند و سکان دار مسئول هدايت و فرماندهي قايق را عهده دار است. علاوه بر بالانس طولي و عرضي و چيدمان نفرات، هماهنگي و اجراي صحيح و يکنواخت بين پاروزن ها در هدايت و سرعت قايق بسيار موثر است که اين امر مستلزم ممارست و تمرين منظم است. البته رسيدن به جايگاه مورد نظر در ورزش، همانند ديگر اهداف نيازمند اراده و پشتکار است. براي موفقيت در ورزش قايقراني همانند ديگر رشته ها بايد زمان زيادي را به آن اختصاص داد. صداي طبل و تعداد زياد شرکت کنندگان باعث مي شود تا مسابقات اين رشته ورزشي  هيجان بسيار زيادي داشته باشد. به عنوان مثال در يک مسير مسابقه اي که مثلا 6 قايق در کنار هم پارو مي زنند، 132 ورزشکار به طور همزمان در حال رقابت هستند.

  • چقدر هيجان انگيز و تيمي ! از چه زماني فعاليت ورزشي خود را شروع كرديد؟ و چگونه وارد اين رشته شديد؟

از دوران راهنمايي به ورزش علاقه داشتم و رشته دو و ميداني و واليبال را دنبال مي کردم و در دوران تحصيل عضو تيم مدرسه بودم و در مسابقات منطقه اي شرکت مي کردم در عين حال به صورت حرفه اي ورزش را دنبال نمي كردم. از سال 93 به صورت جدي و کاملاً پيوسته و منظم ورزش را دنبال نمودم. با فيتنس شروع کردم. تمرينات مستمر سه روز در هفته و روزي سه ساعت مرا به جايي رساند  كه حس كردم در كنار اين رشته مي توانم ورزش ديگري را ادامه دهم و با تعدادي از دوستانم در کلاسهاي فيتنس، قايقراني را انتخاب كرديم.

  • عكس العمل خانواده چگونه بود؟

تا به امروز در تمامي زمينه ها و تصميم گيريها، موثرترين راهنما، حامي، پشتيبان و مشوق من خانواده ام بوده اند. ورود به اين رشته نيز تصميم شخصي ام بود که از ابتدا مورد تشويق و حمايت خانواده ام قرار گرفت و  از همه لحاظ مرا بسيار همراهي و ياري نمودند. به عنوان مثال رعايت تغذيه مناسب در طول دوران ورزش و آمادگي جهت مسابقات در زمان مسابقات بسيار مهم است و تآثير مستقيم بر عملکرد ورزشكار دارد، که خانواده و به ويژه پدر و مادرم خيلي در اين زمينه کمک حال من بوده و هستند.

  • خانم بيدمشكي از افتخارات و تجربياتي كه داشتيد برايمان بگوييد.

به فكر فرو رفت گويي همه خاطرات برايش مرور شد ... سال 1395 با تشكيل  دو تيم در مسابقات باشگاهي كشور شركت كرديم.‌ اين مسابقات در درياچه استاديوم آزادي برگزار شد و توانستيم مقام دوم و سوم را كسب كنيم. پس از آن به مسابقات چين اعزام شديم. مسابقات با قايقهاي 22 نفره و به صورت مختلط برگزار شد که حداکثر چهارده نفر از هر تيمي را آقايان تشكيل مي دادند. البته غير از تيم ايران که فقط بانوان بودند. تجربه خوبي بود... با اين اوصاف ما با اختلاف كمي نتوانستيم جزء تيم هاي برتر باشيم . همه تيم هاي شرکت کننده در مسابقه  تيم بانوان ايران را تشويق مي کردند.  

  • تبريك خود را براي اين همه تلاش و تمرين تقديمتان ميكنيم... از نوع و نحوه تمريناتتان برايمان بگوييد.

ممنونم ... فيتنس را که همان سه روز در هفته انجام ميدادم البته هنگام آمادگي مسابقات قايقراني کمتر فيتنس را انجام ميدادم و قايقراني هم در زمانهاي غير از مسابقه دور روز در هفته يک ساعت و نيم صبحها، در زمان مسابقه نيز سه يا چهار روز در هفته همان يک ساعت و نيم صبحها تمرين داشتيم. البته در حال حاضر کمي از ناحيه مچ پا آسيب ديده ام و فعاليت ورزشي ندارم.

  • اميدواريم هر چه سريعتر سلامتي خود را به دست آوريد... براي آينده خود چه اهدافي داريد؟

به سبب آسيب ديدگي نمي توانم قايقراني را به صورت حرفه اي و تخصصي دنبال کنم، در عين حال به عنوان يك ورزش مفرح در برنامه زندگي حفظ مي نمايم.

  • و اما چند سوال كوتاه ...
  • ورزشكار از ديد شما...

اسم ورزشکار که بر زبان مي آيد هميشه ناخودآگاه پهلوانان قديمي و مرام معرفت آنها در ذهنم تداعي ميشود. ورزشکار فردي است که علاوه بر بدني سالم در تهذيب نفس کوشا بوده و متواضع و مردمي باشد.

  • علايق غير ورزشي سارا بيدمشكي...

به دليل مشغله هاي شغلي و ورزشي، وقت زيادي براي اختصاص دادن به امور ديگر را ندارم ولي اهل مطالعه نيز هستم...

  • خاطره اي خوب ...

من معمولا سعي مي كنم اتفاقات و خاطرات خوب را مرور كنم . در مورد ورزش نيز هميشه ياد سفر به چين و اتفاقات و هيجاناتش برايم لذت بخش است.

  • فضاي مجازي ...

خيلي كم، در حد رفع نياز.

  • در شرايط سخت چگونه عمل مي كنيد؟

پدر و مادرم به من ياد داده اند كه  هر مسئله اي كه برايم به وجود مي آيد با ديد مثبت به آن نگاه كنم و مطمئن باشم که راه حلي دارد. تنها خودم ميتوانم خود را ياري كنم.

  • خوشبختي يعني ...

حال خوب داشتن، بايد در جست و جو باشيم تا بيابيم به چه چيزهايي علاقه مند و مشتاقيم، آن را هدف قرار دهيم و با سعي و تلاش به آن ها برسيم. و قدم نهادن در مسير مشخص و تلاش براي رسيدن به مقصد،  باعث نمود حس خوب در انسان مي شود.    

امتیاز :  ۰ |  مجموع :  ۰

برچسب ها

    6.1.8.0
    V6.1.8.0