سال رونق تولید
سه شنبه ۲۵ تیر ۱۳۹۸ EN

هر پنج‌شنبه، یک مسابقه فرهنگ فیلم شناسی در سینمای نفت کلید می خورد

روابط‌عمومی شرکت ملی نفت ایران در نظر دارد در راستای گسترش دامنه‌ی اطلاع‌رسانی و ارتباطات و نیز با هدف تقویت دانش فیلم‌شناسیِ مخاطبان؛ به‌ویژه کارکنان محترم شرکت ملی نفت ایران و خانواده‌های معزز آنان، مسابقات هفتگی نقد فیلم را برگزار کند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شرکت ملی نفت ایران، طبق برنامه‌ریزی‌های به‌عمل آمده، پنج‌شنبه‌ی هر هفته، یک فیلم سینمایی در محل مجموعه‌ی فرهنگی – تفریحی شماره‌ی یک شرکت ملی نفت ایران برای کارکنان اکران می‌شود.

موضوع فیلم توسط منتقدان و تحلیل‌گران متخصص عرصه‌ی سینما مورد نقد و بررسی قرار گرفته و این نقد به همراه پرسش‌هایی در مورد موضوع فیلم یاد شده، در پایگاه اطلاع‌رسانی شرکت ملی نفت ایران به نشانی www.nioc.ir و در بخش نفت و سینما و زیر بخش “فرهنگ فیلم شناسی” منعکس می شود.

کارکنان محترم شرکت ملی نفت ایران می‌توانند با مشاهده‌ی نقد فیلم و پرسش‌های مطرح‌شده، پاسخ‌های خود را در قالب اظهارنظر الکترونیکی (کامنت) ارائه کنند.

روابط‌عمومی شرکت ملی نفت ایران هر هفته به اظهارنظرهای برگزیده، به قید قرعه جوایزی اهدا خواهد کرد.

اسامی برندگان هم‌زمان با نمایش فیلم بعدی در سینمای باشگاه شماره‌ی یک صنعت نفت، اعلام می‌شود.

همکاران محترم تا پایان وقت اداری روز سه‌شنبه‌ی هر هفته مهلت دارند تا کامنت‌های خود را در قسمت مربوطه، ثبت و ارسال کنند.

بر اساس گزارش خبرنگار ما در نخستین هفته از اجرای مسابقان فرهنگ فیلم‌شناسی، فیلم «راه آبی ابریشم» به کارگردانی محمد بزرگ‌نیا در سینمای باشگاه شماره‌ی یک نفت اکران شد.

عزیزالله حاجی‌مشهدی؛ منتقد فیلم و مدرس سینما؛ به نقد و بررسی این اثر پرداخت و گفت:

«برنامه‌ی اکران فیلم‌های سینمایی با نگاه اجمالی از دید کارشناسی راجع به محتوا، درون‌مایه و ساختار فیلم‌ها، می‌تواند در مسیر درک هرچه بهتر فیلم‌ و شناخت مناسب مقوله‌ی سینما، کاملاً مؤثر باشد»

حاجی‌مشهدی فیلم «راه آبی ابریشم» را یک تجربه‌ی نسبتاً موفق در  حوزه‌ی تولید فیلم‌های عظیم دانست که در نوع خود اثر کم‌نظیر و بی‌سابقه‌ای است.

از دید این منتقد، فیلم راه آبی ابریشم می‌تواند الگوی مناسبی برای تولید سینمای ملی باشد، چرا که درون‌مایه‌ای غرورآمیز دارد که نگاه افتخارآمیزی به دریانوردی و تجارت دریایی (در کنار جاده‌ی ابریشم که یک راه خشکی بود) را مطرح می کند.

از این حیث، ایرانیان به لحاظ سابقه‌ی تجارت دریایی هم در زمره‌ی پیشگامان معرفی شده‌اند.

حاجی مشهدی در یخشی از سخنانش تصریح کرد:

«بزرگ‌نیا در مقام کارگردان، علاقه‌ی خاصی به ساخت فیلم‌های پرزحمت در عرصه‌های دریایی دارد که در این خصوص نه در سینمای دفاع مقدس و نه در سینمای داستانی، نمونه‌ای برای مشابهت با آثار بزرگ‌نیا وجود ندارد.»

این منتقد، عمده‌ی ضعف فیلم را در بخش فیلم‌نامه می داند، اما در عین حال بر این باور است که ساختار فیلم، چینش بازیگران و انتخاب و ارائه‌ی نقش‌ها به طور مناسبی در روند پیش‌برد فیلم تاثیرات مناسبی داشته‌اند.

وی همچنین در مورد جلوه‌های ویژه‌ی فیلم اظهار داشت که این جلوه‌ها «بسیار استثنایی» و «متفاوت» هستند که برای نخستین بار در زمینه‌ی فضاسازیِ حال و هوای اتفاقات دریایی –نظیر طوفان‌ها، خیزاب‌ها و موج‌ها- تجربه می‌شوند.

بناب به نظر این منتقد، درگیری‌هایی که فضای داستانی فیلم را شکل می‌دهند، در جغرافیای متنوع به همراه لوکیشن‌های پرتنوع و آب‌و‌رنگ‌دار شکل می‌گیرند که به‌لحاظ جذابیت‌های بصری، فیلم را به یک اثر خوش‌ساخت تبدیل می‌سازد.

حاجی‌مشهدی همچنین فیلم را به‌لحاظ ساختار، فرم و مجموعه‌ی میزانسن‌ها، یک اثر «قابل‌توجه» و «به‌یادماندنی» دانست.

در ادامه و پس از اکران فیلم «راه آبی ابریشم»، این سؤال مطرح شد که:

نام دو فیلم قبلی محمد بزرگ‌نیا که در عرصه‌های آبی و دریایی ساخته شده است، چیست؟

کارکنان شرکت ملی نفت ایران و بینندگان این فیلم در سینمای باشگاه نفت، فرصت دارند با رجوع به مراجع فیلم‌شناسی به این پرسش، پاسخ گفته و جزو برندگان خوش‌شانس مسابقه‌ی فرهنگ فیلم‌شناسی باشند.

دیدگاه‌ ها

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. گزینه‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

۱۸ دی ۱۳۹۰ساعت: ۱۳:۵۹۲۶۰ بازدید