سال رونق تولید
جمعه ۳ خرداد ۱۳۹۸ EN

سینمای خوزستان، مدیون صنعت نفت است

کیانوش عیاری؛ نویسنده و کارگردان مطرح سینما و خالق سریال ماندگار روزگار قریب، فرزند شهر نفت ایران؛ اهواز است.

گذراندن بخش عمده ای از دوران کودکی تا جوانی، در سرزمینی که به گفته خودش، بوی نفت در هوایش پراکنده می شود و شب هایی سرخ رنگ را از مشعلهای مشتعل بر صفحه دیدگان مشتاق شهروندانش به تصویر می کشاند، دست مایه ای شد تا بخشی از فعالیت هنری خود را بر روی سینمای نفت منعکس کند؛ آنچنانکه با ساخت فیلم موفق “آن سوی آتش” توانست ناگفته هایی از صنعت نفت را در قالبی اجتماعی به زبان فیلم به تصویر بکشد.

فیلمی که با ورود به جشنواره کن توانست لوح زرین بهترین کارگردانی را در سال  ۱۳۶۶ از آن خود کند.

عیاری که سابقه دریافت دو لوح زرین و یک سیمرغ بلورین از جشنواره فیلم فجر را در کارنامه خود دارد، ساعتی میهمان پایگاه اطلاع رسانی شرکت ملی نفت ایران بود و در گفت و گویی کوتاه، به واگویی جادوی صنعت نفت ایران در سینمای خوزستان پرداخت.

وی، سینمای خوزستان را مدیون حضور شرکت نفت می داند و می گوید: صنعت نفت با نام خوزستان گره خورده است و سینما نیز به واسطه صنعت نفت به خوزستان راه پیدا کرده است.

عیاری از گلایه منتقدان در جشنواره استان کرمان می گوید و اینکه چرا ساخت فیلمی با موضوع صنعت نفت، به جای دیگر پتانسیل های فیلمسازی خوزستان را دستمایه کار خویش کرده است؟!

خودش می گوید: “جوابی که به آنها دادم این بود؛ نزدیک به ۲۷ سال از عمرم را در اهواز گذراندم؛ شهری که بوی نفتش را در مشام داشتم و سقف آسمان شبهایش به واسطه وجود مشعل ها همیشه به سرخی می زد؛ چگونه می توان از این فضا جدا شد؟! اگر موضوعی غیر از نفت را برای فیلمم برمی گزیدم جای تعجب و سوال داشت!”

کارگردان مطرح سینمای ایران، در پاسخ به این سوال که صنعت ۱۰۳ ساله نفت چگونه می تواند جانمایه ساخت فیلم های بدیع سینمایی شود، می گوید: اگر ذات صنعت نفت، دلیلی بر ساخت فیلم باشد؛ می تواند تاثیرگذار و موفق باشد؛ اما اگر فیلمسازی بخواهد با استفاده از حربه نفت فیلمی تاثیرگذار بسازد، خیال خامی است.

عیاری ادامه می دهد: هنر در صورتی که خودجوش باشد، تاثیرگذار خواهد شد؛ چنانکه تاکنون هیچ اثر سفارشی ماندگاری در تاریخ سینمای جهان ثبت نشده است.

وی در بخش دیگری از گفته هایش اشاره ای کوتاه به فیلم “موج و مرجان و خارا” اثر تاثیرگذار ابراهیم گلستان می کند و می گوید: این فیلم از جمله برترین های مستند صنعت نفت ایران است که تاثیر هنری خود را از کارهای فیلمساز معروف “آدام هنری” اقتباس کرده است.

عیاری همچنین از تمایلش برای پرداختن به واقعه خلع ید انگلستان از صنعت نفت ایران در سال ۱۳۳۰ خبر می دهد و می گوید: دوست داشتم بخشی از سریال “روزگار قریب” را به این واقعه اختصاص دهم؛ اما ربط این واقعه به اصل داستان غیرممکن می نمود و به همین دلیل از انعکاس این واقعه در این سریال منصرف شدم.

وی در پایان اظهار امیدواری می کند تا صنعت نفت ایران به گونه ای منطقی بتواند تلاش های صنعت نفت را به تصویر بکشد و از این راه، دین خود را به صنعتی که شیرازه اقتصادی کشورمان را در خود نهفته دارد بپردازد.

 

دیدگاه‌ ها

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. گزینه‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

۹ آبان ۱۳۹۰ساعت: ۱۳:۰۸۱۸۲ بازدید