سال رونق تولید
سه شنبه ۱ مرداد ۱۳۹۸ EN

استقبال اصحاب رسانه از کارگاه آموزشی نحوه قیمت گذاری و فروش نفت خام

کارگاه آموزشی سازو کارهای فروش نفت خام و نحوه قیمت گذاری آن، صبح امروز سه شنبه (۱۵ شهریور ماه)، با حضور کارشناسان ارشد مدیریت امور بین الملل شرکت ملی نفت ایران و به منظور آگاهی هر چه بیشتر اصحاب رسانه با مباحث مربوط به نرخ گذاری نفت خام در بازارهای جهانی؛در سالن شهید بهشتی وزارت نفت برگزار و با استقبال چشمگیر خبرنگاران رسانه های کشور مواجه شد.

به گزارش خبرنگار پایگاه اطلاع رسانی شرکت ملی نفت ایران، هوتن سالاری؛ کارشناس ارشد بازاریابی نفت خام در مدیریت امور بین الملل این شرکت، به تشریح مواردی از جمله عوامل موثر بر قیمت نفت خام، طرف های تاثیرپذیر از تغییرات قیمت نفت، سیستم های قیمت گذاری، عوامل موثر بر فاکتور تعدیل و ویژگی های نفت خام های شاخص پرداخت و در زمینه منابع اعلام قیمت نفت، بازارهای نفت خام، معاملات در بازار فیزیکال، قیمت رسمی نفت خام های ایران و قیمت های رسمی فروش نیز توضیحاتی ارائه داد.

سالاری اظهار داشت: عرضه و تقاضای جهانی، تغییرات فصلی، شرایط پالایشی، سطح ذخیره سازی نفت خام و فراورده های نفتی، وضعیت اقتصادی جهان و قیمت سایر حامل های انرژی، از جمله مهم ترین عوامل بنیادی موثر بر قیمت نفت خام هستند و در این میان، عواملی غیربنیادی مانند سفته بازی، تغییرات نرخ برابری ارز و تصمیم های بانک مرکزی، واکنش های سیاسی و در نهایت بحران های منطقه ای نیز در تعیین قیمت نفت خام نقش دارند.

وی، پنج دسته کشورهای صادرکننده، کشورهای وارد کننده، پالایشگران، معامله گران و مصرف کنندگان را به عنوان طرف های تاثیرپذیر از تغییرات قیمت نفت مورد اشاره قرار داد و در ارتباط با سیستم های قیمت گذاری نفت خام توضیح داد: همواره ۲ سیستم قیمت گذاری ثابت و شناور مطرح بوده است که در قیمت گذاری شناور، قیمت گذاری بر مبنای روش مرتبط با بازار صورت می گیرد و در این روش، فاکتور تعدیل نقش حائز اهمیتی دارد.

سالاری با بیان اینکه کیفیت نفت خام، فاصله از محل تحویل، عنصر زمان و نفت خام های رقیب از جمله عوامل موثر بر تعیین میزان فاکتور تعدیل هستند، در ارتباط با ویژگی های نفت خام های شاخص نیز توضیح داد: قابلیت نقد شوندگی مطلوب، تعدد و تنوع خریداران و فروشندگان، وجود بازار آزاد، شفافیت و حجم قابل قبول در معاملات، ثبات کیفی و عدم تبعیت از سیاست های دولت ها یا سازمان های بین المللی، ویژگی هایی است که رعایت آنها برای پذیرفته شدن یک نوع نفت خام به عنوان نفت خام شاخص حائز اهمیت است.

این کارشناس ارشد بازاریابی نفت خام در پایان تصریح کرد: در فروش بلندمدت نفت خام، قیمت گذاری بر اساس قیمت های روز صورت می گیرد و در قیمت گذاری تک محمولات نیز، شرایط بازار و مذاکره با مشتریان، همچنین بررسی عملکرد نفت خام های رقیب در راستای تحلیل شرایط بازار مد نظر قرار خواهد گرفت.

گزارش خبرنگار ما حاکیست با عنایت به استقبال خبرنگاران از این نشست احتمالا در آینده این مجموعه نشست ها در حوزه های دیگر نیز برگزار خواهد شد.

 

دیدگاه‌ ها

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. گزینه‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

۱۵ شهریور ۱۳۹۰ساعت: ۱۴:۳۳۲۳۸ بازدید