سال رونق تولید
شنبه ۲۹ تیر ۱۳۹۸ EN

سهم ۳۰ درصدی خودروهای فرسوده در تولید آلایندگی های بخش حمل و نقل سبک کشور

مدیر بهینه سازی انرژی در بخش حمل و نقل شرکت بهینه سازی مصرف سوخت اعلام کرد: خودروهای فرسوده، عامل انتشار ۳۰ درصد از آلایندگی های مربوط به بخش حمل و نقل سبک کشور هستند.

سیدمحمدرضا فیض آبادی ثانی؛ مدیر بهینه سازی انرژی در بخش حمل و نقل شرکت بهینه سازی مصرف سوخت در گفت و گو با خبرنگار پایگاه اطلاع رسانی شرکت ملی نفت ایران، با بیان این مطلب افزود: هم اکنون حدود ۱٫۵ میلیون خودروی فرسوده سبک در کشور وجود دارد که بیش از ۲۰ سال عمر دارند و این تعداد که حدود ۱۴ درصد از کل خودروهای سبک موجود را تشکیل می دهند، تولید ۳۰ درصدی از آلایندگی های بخش حمل ونقل سبک را به خود اختصاص داده اند.

وی با اشاره به اینکه بخش حمل و نقل، عمده ترین عامل نشر آلاینده ها و گازهای گلخانه ای در کشور به حساب می آید، تصریح کرد: بر اساس آخرین آمار طی سال ۸۸، بخش حمل و نقل عامل انتشار ۹۴ درصد از آلاینده منوکسید کربن، بیش از ۷۷ درصد اکسید ازت، بیش از ۹۳ درصد هیدروکربن های نسوخته و بیش از ۳۳ درصد از دی اکسید کربن تولید شده در کشور بوده است و از این رو باید رعایت استانداردهای مربوط به میزان آلایندگی خودروها بیش از پیش در دستور کار قرار گیرد.

به گفته وی، اگرچه در سال های اخیر گام های مثبتی در راستای از رده خارج کردن خودروهای فرسوده برداشته شده است، اما با توجه به حجم بالای خودورهای فرسوده، این گام ها باید با سرعت بیشتر و با مشارکت جدی کلیه سازمان های ذیربط انجام شود؛ ضمن اینکه باید برای از رده خارج کردن خودروهای فرسوده سنگین و موتورسیکلت نیز برنامه ریزی های دقیق و اجرایی صورت پذیرد.

فیض آبادی در عین حال که تصریح کرد شرکت بهینه سازی مصرف سوخت طبق قانون، ورود به حیطه فعالیت های اجرایی را در دستور کار ندارد، یادآور شد: این شرکت به منظور فرهنگ سازی در اجرای استراتژی های محوله در برخی از طرح ها، پروژه های پایلوتی را انجام داده است که از جمله آنها، این شرکت با همکاری وزارت راه در سال ۸۳، طرح پایلوت از رده خارج کردن و نوسازی ۵۰۰ دستگاه اتوبوس فرسوده و در سال ۸۵، طرح پایلوت از رده خارج کردن هشت هزار و ۲۰۰ تاکسی فرسوده و جایگزینی آن با تاکسی های نو را مدنظر قرار داد.

وی با اشاره به ابلاغ سیاست های کلی اصلاح الگوی مصرف از سوی مقام معظم رهبری، خاطرنشان کرد: شدت مصرف انرژی نهایی در ایران بیش از چهار برابر مقدار این شاخص در سطح جهان و ۱۵ برابر میزان این شاخص در کشور ژاپن است که در این زمینه، بخش حمل و نقل به عنوان دومین مصرف کننده بزرگ انرژی کشور، سهم بسزایی دارد و لازم است با اعمال مجموعه ای متعادل از اقدامات قیمتی و غیرقیمتی، کاهش مستمر شاخص شدت انرژی را به حداقل دوسوم میزان کنونی آن تا پایان برنامه پنجم توسعه و کاهش این شاخص را به حداقل یک دوم میزان کنونی تا پایان برنامه ششم توسعه مورد توجه قرار داد.

دیدگاه‌ ها

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. گزینه‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

۱ شهریور ۱۳۹۰ساعت: ۱۷:۱۸۱۶۳ بازدید