سال حمايت از كالای ايرانی
دوشنبه ۳۰ مهر ۱۳۹۷ EN

انتقال و نصب ۲۴۰ مجموعه فوران گیر زیر دریایی در محدوده عملیات سکوی امیر کبیر

مدیر عملیات دریا در شرکت حفاری شمال از انتقال و نصب ۲۴۰ مجموعه شیرهای فوران گیر به محدوده عملیات سکوی نیمه شناور امیر کبیر خبر داد.

پرویز رحمانی؛ مدیر عملیات دریا شرکت حفاری شمال در گفت و گو با خبرنگار پایگاه اطلاع رسانی شرکت ملی نفت ایران از انتقال ۲۴۰ مجموعه شیرهای فوران گیر (BOP) به دریا با همکاری شرکت نفت خزر و صدرا خبر داد و یادآور شد: پیش از نصب شیرهای فوران گیر در زیر سکوی نیمه شناور امیر کبیر، نخست محل نصب آنها ( BOP Carrier) مورد آزمایش قرار گرفت به طوری که بتوانند حداقل بیش از ۲۰ درصد از وزن شیرهای فوران گیر را تحمل کنند.

وی با اشاره به انجام مراحل نصب شیرهای فوران گیر در سکوی نیمه شناور امیر کبیر گفت: تاکنون ۱۴۹ باتل (Bottle) کاملا به روز و کارآمد نصب شده که ۲۱ باتل (Bottle) از آنها در زیر دریا و ۱۱۸ باتل (Bottle) بر روی سطح سکو نصب و جایگزین باتل های (Bottle) از سرویس خارج شده، شده است.

رحمانی توضیح داد: فوران گیرها (BOP) در سکوی نیمه شناور ایران امیر کبیر بر خلاف سکوهای پایه دار (Jack Up) که روی سطح قرار می گیرند، در بستر دریا نصب شده و از روی سکو توسط سیستم های هیدرولیکی، کنترل می شود .

وی ادامه داد: در سکوی حفاری نیمه شناور ایران امیر کبیر می بایستی از فوران گیرهای زیر دریایی جهت نصب در بستر دریا استفاده می شد که ناچارا شرایط ویژه و سیستم های خاصی را جهت کنترل فوران گیرها از روی سکو می طلبید؛ در این سکو با توجه به شرایط، نوع سکو و عمق آب تعریف شده، از سیستم های کنترل هیدرولیکی استفاده شده است.

رحمانی توضیح داد: فوران گیرهای زیر دریایی که در اعماق زیاد به کار می روند مانند فوران گیرهای مورد استفاده در سطح به صورت هیدرولیکی کنترل می شوند؛ اجزا اولیه سیستم کنترل هیدرولیکی هم محفظه کنترل زیر دریایی (modular control pod) است که روی مجموعه فوران گیرها (BOP stack) سوار می شود.

وی در مورد نحوه علکرد سیستم های کنترل فوران گیر گفت: محفظه کنترل از تعدادی شیرهای هیدرولیکی تشکیل شده است که با فرمان گرفتن از روی سکو، جریان سیال هیدرولیک را به فوران گیرها، اتصالات هیدرولیکی مربوطه و سایر شیرهای نصب شده روی فوران گیر هدایت می کند.

بر اساس این گزارش؛ سکوی حفاری نیمه شناور ایران امیرکبیر که در اواخر سال ۱۳۸۸ به شرکت حفاری شمال واگذار شد، به منظور انجام عملیات حفاری اکتشافی نفت و گاز و به منظور برداشت نخستین سهم نفتی ایران در دریای مازندران طراحی شده است.

تجهیزات و ماشین آلات سکوی حفاری نیمه شناور ایران امیرکبیر از نوع پیشرفته ترین در صنعت حفاری فراساحلی است که در ساخت سکو استفاده شده است و فعالیت های مهندسی تفصیلی، مهندسی کارگاهی، خرید، تامین تجهیزات و ماشین آلات پیشرفته حفاری و ساخت سکو با تکنولوژی خاص توسط شرکت صدرا بر اساس طرح پایه GVA-4000 در کارخانه مجتمع دریای خزر انجام شده است.

دیدگاه‌ ها

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. گزینه‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

۸ مرداد ۱۳۹۰ساعت: ۱۳:۴۴۱۵۶ بازدید