سال حمايت از كالای ايرانی
جمعه ۲۷ مهر ۱۳۹۷ EN

سیستم ارزیابی عملکرد کارکنان نفت عادلانه تر می شود

سیستم جدید ارزیابی عملکرد کارکنان با عنوان مدیریت عملکرد در سال جاری در تمامی شرکت های تابعه به اجرا در آمده و تا پایان سال ادامه خواهد داشت.

بهروز جواهری زاده، رئیس طرح و برنامه ریزی نیروی انسانی شرکت ملی نفت ایران در گفت و گو با خبرنگار پایگاه اطلاع رسانی شرکت ملی نفت ایران، گفت:  یکی از مشکلاتی که سال های متمادی سرپرستان و کارکنان شرکت ملی نفت ایران با آن مواجه هستند عدم رعایت عدالت در سیستم ارزیابی عملکرد است.

وی افزود: در سیستم ارزیابی گذشته ؛ سرپرستان در پایان سال ، کارکنان زیرمجموعه خود را ارزیابی کرده که در اغلب اوقات پس از این ارزیابی ، نارضایتی هایی بین کارکنان بوجود می آمد.

جواهری زاده در ادامه گفت: نظام قبلی ارزیابی کارکنان دارای مشکلات عدیده ای بود و طبق مطالعاتی که صورت گرفت متوجه شدیم که این سیستم پاسخگوی نیازهای شرکت ملی نفت و پرسنل خدوم و زحمتکش آن نیست.

وی توضیح داد: مطالعات سیستم مدیریت عملکرد از سال ۸۲ با آسیب شناسی شروع شد که بدلیل تفصیلی بودن این مطالعات ، مدت زمان قابل توجهی صرف ارزیابی کامل آن شد.

رئیس طرح و برنامه ریزی نیروی انسانی شرکت ملی نفت ایران گفت: با استفاده از نتایج مطالعاتی که به منظور رفع مشکل سیستم ارزیابی کارکنان، صورت گرفت مدلی طراحی گردید و در یکی از شرکت های فرعی  به اجرا درآمد که طبق نظرسنجی صورت گرفته ،قریب به هشتاد درصد از پاسخ دهندگان اعتقاد داشتند که سیستم جدید ارزیابی عملکرد، رسا، عادلانه و کارآمدتر از سیستم قبلی است و با توجه به نتایج رضایت بخش حاصل از مدل جدید، با کمک برنامه نویسان واحدهای فناوری اطلاعات و طرح و برنامه ریزی شرکت ملی نفت  سیستم تحت وب طراحی شد که در سال ۸۷ نیز پس از دریافت مصوبه از سوی هیئت مدیره ؛ اجرایی گردید.

وی افزود:از سال ۱۳۸۷ سرپرست ها و مدیران در دوره های آشنایی با سیستم مدیریت عملکرد شرکت نموده و آموزشهای لازم جهت کار با این سیستم به آنها داده شد.

جواهری زاده با بیان اینکه سیستم مدیریت عملکرد ویژگی های بسیار متفاوتی نسبت به سیستم قبل دارد، گفت: در سیستم قبلی سرپرست در پایان سال نظر کلی خود را نسبت به کارمند در قالب یک فرم ارائه می نمود و این فرم حاوی آیتم های مشترک برای تمامی کارمندان در کلیه سطوح سازمان بود.

وی افزود: سیستم مدیریت عملکرد جدید کار خود را با هدف گذاری شروع می کند بدین معنا که سرپرستان در ابتدا ماموریت و هدف سازمان خود را مشخص می کنند  و پس از مشخص شدن اهداف، وظایف در سیستم تعریف میشود که برای هر وظیفه نیز شایستگی های مورد نیاز آن وظیفه تعیین می گردد.

رئیس طرح و برنامه ریزی نیروی انسانی شرکت ملی نفت ایران گفت: پس از تعیین وظایف و شایستگی های آن ، وظایف به کارمند ابلاغ خواهد شد و کارمند بر اساس وظایف کاری که به او محول شده پیشرفت کاری خود را در سیستم تغذیه می کند.

جواهری زاده تصریح کرد: این سیستم با استفاده از اطلاعات تغذیه شده توسط سرپرست ، فرم ارزیابی مختص به کارمند را طراحی می نماید که در واقع این فرم شامل کلیه وظایفی است که به کارمند محول شده است و با تغییر وظایف ، این فرم نیز تغییر خواهد کرد.

وی با بیان اینکه سیستم مدیریت عملکرد جدید مانند سیستم قبلی ذهنی نیست و بصورت ماهیانه افراد را مورد ارزیابی قرار می دهد گفت: سر پرست در طول سال عملکرد کارمند را پایش و ارزیابی می کند و آخر سال سیستم نتیجه این ارزیابی ها را بصورت یک مجموعه از گزارشهای ماهیانه به سرپرست ارائه می دهد.

جواهری زاده با بیان اینکه تا کنون حدود ۱۸ درصد از شرکت های تابعه  سیستم مدیریت عملکرد را اجرا کرده اند گفت: امیدواریم تا پایان امسال با کمک و حمایتهای میران عامل شرکتها و نظارت مجدانه مدیران منابع انسانی و نمایندگان آنها ، این سیستم در  چهار شرکت : مناطق نفت خیز جنوب ، ملی حفاری ، بهداشت و درمان صنعت نفت و شرکت نفت فلات قاره بدلیل گستردگی و پراکندگی آنها در حد ۵۰درصد و در مابقی شرکت ها  بصورت کامل اجرایی شود.

گزارشات، اطلاعات و پیشرفت عملیاتی شرکت ها در خصوص برنامه مدیریت عملکرد متعاقبا ارسال خواهد شد.

دیدگاه‌ ها

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. گزینه‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

۲۰ تیر ۱۳۹۰ساعت: ۱۶:۰۷۳۳۷ بازدید