سال حمايت از كالای ايرانی
جمعه ۳۰ شهریور ۱۳۹۷ EN
رئیس روابط عمومی شرکت مهندسی و توسعه نفت گفت:

هنر روابط عمومی ، کمک به سازمان برای خلق تصمیم درست است

به گواه اسناد بالادستی کشور، صنعت نفت ایران در مسیر تحقق آینده پیشرفته و آباد برای ایران زمین و در فرآیند توسعه بلندمدت کشور , بیشترین مسوولیت را در تامین الزامات توسعه پایدار دارد، همچنین ، بالاترین استعداد در توسعه صنعتی و کسب تعامل با جهان خارج نیز در این صنعت قابل حصول است؛  به همین دلیل و به استناد همین گزاره های منطقی روابط عمومی‌های صنعت نفت نقشی غیرقابل انکار برای مشارکت در روند توسعه کلان کشور را دارا هستند.

از سویی دیگر ، روابط عمومی دریچه میزبانی از جامعه هدف سازمان است و دانستن زیر و بم‌ها و مطلع بودن از برخی جزییات عملکرد هر سازمان   می‌تواند به راهبردهایی مولد و موثر در سطح سازمان تبدیل شود که این نقش تصمیم سازی نیز بر عهده روابط عمومی ها قرار دارد.

آقای دلیری لطفا به عنوان اولین پرسش درباره شرایط و ضرورت های این مقطع از عملکرد روابط عمومی شرکت مهندسی و توسعه نفت توضیح بدهید؟

 

در ابتدا این نکته را ضرورتا عرض می کنم که با حضور آقای مهندس شهنازی زاده در مسئولیت مدیریت عامل شرکت متن ، یک تحول در حوزه عملیاتی و همچنین روند تصمیم گیری های کلان این شرکت مهم ایجاد شد، شرکت متن بنا به مسئولیت های ذاتی و ساختاری اش ، وظیفه طرح ریزی، ساختارسازی و توسعه میادین مهم نفت و گاز کشور و شماری پروژه های موثر بر تولید را بر عهده دارد، عملکرد این شرکت اگر نگوییم بلافاصله باید قبول کنیم که ” مستقیم و بی واسطه” بر روند توسعه ملی ایران اثر می گذارد و سطح تاثیرگذاری اش مشخص است، نوسازی و بهینه‌سازی بدنه مدیریتی سازمان متن از سوی ایشان، خون تازه‌ای در رگ‌های این شرکت پر ترافیک کاری در صنعت نفت جریان داد، به طوری که تحولات تازه‌ای در همین چند ماه حضور ایشان و مدیران جدیدش در شرکت متن کاملا هویدا و اثربخش بوده است.

بر پایه برنامه عملیاتی روابط عمومی شرکت مهندسی و توسعه نفت (متن)، این واحد، بازنگری ساختار و معماری ساختاری پویا و هماهنگ و هم‌افزا در سازمان خود را در دستور کار قرار داد تا بستر مساعدی را برای ظهور و بروز اطلاع‌رسانی سیستماتیک و هدفمند در این عرصه مهیا و شکل تازه‌ای از مدیریت تولید محتوای رسانه‌ای و فرهنگی را دنبال کند.

این روابط عمومی در راستای اهداف و مأموریت‌های حیاتی شرکت متن، کوشش‌های خود را بر این مدار قرار داده است که با عمل به مسئولیت‌های رسانه‌ای، فرهنگی، تبلیغاتی و اجتماعی خود، با هدایت و کنترل پیامدهای توسعه اجتماعی، آسیب‌ها و عوارض منفی اجرای پروژه‌های صنعتی در مناطق عملیاتی صنعت نفت را کاهش دهد و ضمن پیشبرد اهداف طرح‌های توسعه‌ای، مردم و مسئولان را از منافع اجرای این پروژه‌ها و سودآوری اقتصادی آن آگاه کند.

آقای دلیری با این وصف، شما روابط عمومی شرکت متن را فراتر از یک واحد تولید محتوا برای سازمان می دانید؟

برای پاسخ به سئوال شما بهتر است اینگونه پاسخ بدهم که روابط عمومی متن در دوره جدید فعالیتش ، در حقیقت محتوای مورد نیاز برای توسعه پایدار سازمان را تامین می کند اما نه در بخش فنی. محتوایی که ما در روابط عمومی تولید می کنیم بجز بخش محتوای رسانه ای که خوراک مورد نیاز شبکه ی گسترده اطلاع رسانی کشور است ، ارزیابی های کارشناسی از اثر عملکردهای فنی شرکت متن بر روند تحولات اجتماعی مناطق مختلف است، به تعبیری دیگر ما در روابط عمومی خود را بخشی از سیستم مونیتورینگ سازمان می دانیم و ضمن رصد همه رخدادهای بطنی ناشی از عملیات توسعه ، به ارزیابی آثار و تحولات پیرامونی این شرکت هم می پردازیم.

بگذارید یک نمونه بارز برای شما بگویم مثلا مساله ریزگردها در بخش عمده ای از کشورمان طی چندسال اخیر به وجود امده است که حتی به گفته برخی کارشناسان در مواقعی از سال و در مناطقی از کشور، این مساله به بحران تبدیل شده است، غرب کارون که یکی از اصلی ترین مناطق عملیات شرکت متن است همیشه در مرکز توجهات مسال ریزگردها بوده است، یعنی برخی نظریات موضوع تولید ریزگردها را به عملیات توسعه در منطقه هور نسبت می دادند از سویی دیگر به هرحال با پیدایش این مساله بخشی از نیروی انسانی شرکت در حین ماموریت های محوله با این مساله دست به گریبان بودند، ما در روابط عمومی اولا همه نظرات ابراز شده ی مرتبط را رصد می کنیم و نیز در تلاش هستین با تولید محتوای اطلاعاتی ، امکان تصمیم سازی درست به لایه های اصلی سازمان را در مواجهه با این مساله فراهم کنیم.

از سیاست های رسانه ای متن بگویید، اینکه این شرکت چقدر به کارکرد رسانه ها برای توسعه اهمیت می دهد؟

برای پاسخ به این چقدر باید بگویم که بالاترین سطح تصور ممکن. ببینید روابط عمومی شرکت مهندسی و توسعه نفت، با رویکرد تازه ای که در پیش گرفته است در پیشانی برنامه‌ها و مأموریت‌های خاص خود در نظر دارد تا با طراحی برنامه اطلاع‌رسانی جامع، منسجم، هماهنگ و هدفمند، و به عنوان یک عضو موثر از بدنه ی عملیاتی شرکت ملی نفت ایران،  جایگاه و توانمندی تخصصی روابط عمومی در شرکت ملی نفت ایران که مؤسس و مروج روابط عمومی در ایران است را در اذهان مخاطبان عام و خاص هدف صنعت نفت، آنچنان که شایسته است، تبیین کند.

ما سعی داریم و همه کوشش خود را به کار می بریم تا در حد بضاعت خودمان به عنوان عضوی از خانواده بزرگ صنعت نفت نشان دهیم که ” اراده ی صنعت نفت برای توسعه پایدار ایران ” در نهایت دقت در حال تحقق است ، در این مسیر هنر ما این است که کاری کنیم این اراده ی بلاانکار با استفاده از تکنیک‌ها و شگردهای رسانه‌ای و حضور صحیح، به موقع و ملموس در رسانه‌های مختلف، در افکار عمومی و در ذهنیت مخاطبان عمومی و تخصصی، به خوبی نقش ببندد، این که می گویم هنر ما اصولا ناظر به مفهوم علم- هنر روابط عمومی است که امروز به عنوان یک علم مدرن در جهان همین تئوری ، شاکله ی اصلی اش را می سازد، به تعبیری ما در تبعیت از مفاهیم جهانی علم- هنر روابط عمومی معتقدیم که هنرمندی اصلی یک روابط عمومی در چنین سطحی کمک به سازمان برای خلق تصمیم درست است.

روابط عمومی شرکت متن در پارادایم جدید خود با پشتیبانی از دکترین حماسه اقتصادی و توسعه پایدار «متن»، نقش حمایتی خود را به گونه‌ای دنبال می‌کند که با سامان‌دهی به امور اطلاع‌رسانی، فرهنگی و اجتماعی،‌ اجرای مگاپروژه‌های ملی صنعت نفت در غرب کارون را برای مجریان آنها روان‌سازی و تسهیل کند و با بکارگیری شیوه‌های نو و امروزی، آثار منفی فعالیت‌های صنعت نفت در مناطق میزبان پروژه‌های متن را کاهش دهد و به توسعه اجتماعی و فرهنگی و همچنین پایداری توسعه اقتصادی و منافع حاصل از آن در منطقه و نیز در سطح کشور کمک کند.

سرزمین انرژی/

دیدگاه‌ ها

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. گزینه‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

۳ تیر ۱۳۹۶ساعت: ۱۶:۰۰۴۰۷ بازدید