سال توليد، پشتيبانی ها و مانع‌زدايی ها
جمعه ۱ مرداد ۱۴۰۰ EN

حضور شرکت های خارجی در نوزدهمین نمایشگاه صنعت نفت ٣ برابر رشد یافت

       نمایشگاه نوزدهم نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی با ورود به دوران جدیدی از تعاملها و همکاریها با شعار گسترش دیپلماسی انرژی و تقویت تولید داخلی، از رشد ٣ برابری شرکت های خارجی در مقایسه با نمایشگاه هجدهم حکایت دارد.

اکبر نعمت الهی، مدیر نوزدهمین نمایشگاه بین المللی نفت، گاز و پتروشیمی، در مراسم افتتاحیه این نمایشگاه، گفت: این نمایشگاه با الهام از سیاستها کلی اقتصاد مقاومتی، با هدف تامین رشد پویا، دستیابی به هدفهای سند چشم ٢٠ ساله، بنیان گذاردن اقتصاد دانش بنیان به شکلی انعطاف پذیر، فرصت ساز، درون زا، پیشرو و برون گرا تعریف و طراحی شده است.

وی شعار این نمایشگاه را گسترش دیپلماسی انرژی و تقویت تولید داخلی اعلام کرد و افزود: نمایشگاه حاضر در شرایطی برگزار می شود که جمهوری اسلامی ایران با ورود به دوران جدیدی از تعاملها و همکاریها، سعی دارد فضای جهانی را با بهره گیری از فنون مختلف دیپلماسی، به ویژه دیپلماسی انرژی به نفع کشور تغییر دهد.

مدیرنوزدهمین نمایشگاه بین المللی نفت، گاز و پتروشیمی ادامه داد: این رویداد مهم اقتصادی،صنعتی و پژوهشی می تواند عاملی اثرگذار در مسیر رشد، توسعه و رونق اقتصادی کشور باشد و به اعتمادسازی و گسترش مناسبات و ارتقای سطح همکاریهای بین المللی و استفاده متقابل از توانها و امکانات یکدیگر کمک کند.

به گفته نعمت الهی، نمایشگاه نوزدهم، فرصتی برای نیروهای مهندسی، پیمانکاری و صنعتگران ایرانی فعال در عرصه نفت است تا توان و شایستگی خود برای فعالیت گسترده تر در عرصه ملی و منطقه ای را نشان دهند.

وی در بخش دیگری از سخنان خود حضور موثر شرکتهای بین المللی صاحب فناوری و سرمایه گذاری در این نمایشگاه را نشانه ای از درک فرصتهای بازار جذاب و نوید بخش ۵٠ میلیارد دلاری صنعت نفت ایران و توسعه زمینه های همکاری اعلام کرد.

نعمت الهی تصریح کرد: صنعت نفت ایران در نقشه راه جدید خود، نه به الگوی جایگزینی واردات بلکه به الگوی توسعه صادرات کالاها، خدمات، تجهیزات و فرآورده ها به بازارهای بین المللی و کسب بیشترین ارزش افزوده به نفع اقتصاد غیرنفتی ایران و توسعه آن می اندیشد و طرحهای خود را بر این مبنا تامین می کند.

وی ادامه داد: یکی از کهنه کاران عرصه دیپلماسی می گوید، “هدفها و آرمانها باید همگی در سفری جستجو شوند که پایانی ندارد و برای مسافر جاده ای از پیش ساخته نشده بلکه جاده در اثر رفتن و طی طریق او ایجاد می شود.”

نمایشگاه نفت، یکی از پنج نمایشگاه بزرگ صنعت نفت در دنیا 

مدیر نوزدهمین نمایشگاه بین المللی نفت، گاز و پتروشیمی گفت: این حرف مصداق بارز نمایشگاه صنعت نفت ایران است؛ نمایشگاهی که از دو سالن شروع شد و اینک به یکی از پنج نمایشگاه بزرگ این صنعت در جهان تبدیل  شده است.

وی با بیان اینکه نمایشگاه امسال به ابزاری مهم برای تحقق هدفهای نوین صنعت نفت و نمادی معنادار از دیپلماسی انرژی ایران تبدیل گشته است، یادآور شد: این نمایشگاه مکانی است که در آن فرصت کسب مستقیم، سریع و دقیق اطلاعات درباره امکانات و نیازهای تمام شرکت کنندگان فراهم شده و از سوی دیگر مسیر برنامه های توسعه ای مشارکتی، همچنین سمت و سوی کار سازندگان ایرانی علاقمند به حضور در بازارهای داخلی، منطقه ای و بین المللی را در عرصه های اکتشاف، بهره برداری تولیدی و تجهیزاتی روشن می سازد.

به گفته نعمت الهی مقایسه ارقام نمایشگاه هجدهم و نمایشگاه نوزدهم، میزان رشد چشمگیر استقبال از نمایشگاه امسال و درک شرایط جدید صنعت نفت ایران را مشخص تر می کند.

وی گفت: مساحت نمایشگاه نوزدهم حدود ٩٠ هزار متر مربع است که نسبت به سال گذشته ٢٠ هزار مترمربع افزایش یافته، تعداد شرکتهای خارجی در سال هجدهم، ١٩۵ شرکت  و در سال نوزدهم ۶٠٠ شرکت (بیش از سه برابر) بوده است.

نعمت الهی ادامه داد: تعداد شرکتهای ایرانی در سال هجدهم ٨۵٠ شرکت و درسال نوزدهم ١٢٠٠ شرکت بوده، ضمن اینکه حضور مستقیم کشورها در سال هجدهم ١۵کشور  و در سال نوزدهم ٣٢ کشور (بیش از دو برابر) است.

وی با بیان اینکه ۶٠ برند خارجی از ٣٢ کشور جهان محصولات خود را در این نمایشگاه عرضه می کنند، افزود: همچنین چند کشور پاویونهایی را برپا داشته اند که چشم اندازی کلی از صنعت نفت، گاز و پتروشیمی آنها به دست می دهد.

نعمت الهی از جمله مهمترین هدفهای برگزاری این مجتمع صنعتی اقتصادی را  که در فضایی به میزان ٩٠ هزار متر مربع شکل گرفته را ارائه آخرین دستاوردهای روز در حوزه صنعت نفت و گاز، گسترش تعامل با سایر کشورها و رقابت با شرکتهای نفتی مشابه در جهان، کمک به تقویت توان ساخت داخل از طریق تبادل اطلاعات فنی و جذب سرمایه گذاری، انتقال و تکنولوژی روز دنیا و تعامل با صنعت پیشرفته جهان اعلام کرد.

وی گفت: همچنین آشنایی صنعتگران نفت، گاز و پتروشیمی نسبت به دستاوردهای نوین صنعت،عقد قراردادهای بازرگانی در زمینه مبادله کالا، خدمات و اطلاعات فنی، توسعه اشتغال مولد در عرصه صنایع نفت، گاز و پتروشیمی، فراهم‌سازی زمینه حضور بازرگانان و صنعتگران بین‌المللی از سراسر جهان در نمایشگاه در جهت کمک به توسعه صادرات تولیدات داخلی و بازارهای خارجی و ایجاد فرصتهای ارزشمند برای صنعتگرانی که ظرفیت و گرایش به فعالیت بیشتر در پهنه بین‌المللی دارند از دیگر اهداف برگزاری این نمایشگاه است.

مدیرنوزدهمین نمایشگاه بین المللی نفت، گاز و پتروشیمی، عمده حوزه فعالیت این نمایشگاه را پیمانکاری، مهندسی مشاور، فعالیتهای پژوهشی و تحقیقاتی، تولیدکنندگان تجهیزات و قطعات مرتبط با صنعت نفت در بخشهای حفاری، اکتشاف وتولید، شرکتهای فناوری، مراکز پژوهشی و آموزشی، تولیدکنندگان فرآورده‌های نفتی، پتروشیمی و گاز، خدمات ایمنی، بازرگانی و سرمایه‌گذاری اعلام کرد.

به گفته وی، در نمایشگاه نوزدهم کشورهای استرالیا،اتریش، آلمان، بلژیک، آلبانی، الجزایر، کانادا، امریکا، چین، فرانسه، هند، هنگ کنگ،عراق، ایتالیا، ژاپن، کره شمالی، کره جنویی، مالزی، لهستان، رومانی، فدراسیون روسیه، سنگاپور، اسپانیا، سویس، تایوان، تایلند، ترکیه، امارات، اوکراین و افغانستان شرکت کرده اند.

نعمت الهی گفت: همچنین در حاشیه نمایشگاه، سمینارهایی با موضوع پژوهش، فناوری و تازه‌های تولید، معرفی اولویتهای سرمایه‌گذاری در پروژه‌‍‌های پتروشیمیGTPP ، MiniLNG -مجتمع پالایشی ۴٨٠ هزار بشکه‌ای سیراف در ٨ پالایشگاه و بهینه‌سازی انرژی برگزار می شود.

به گفته وی، در نمایشگاه نوزدهم سازمان کشورهای صادرکننده گازGECF و سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) حضور فعال دارند.

نعمت الهی در پایان گفت: امیدوارم توانسته باشم تصویری کلی از نمایشگاهی به دست دهم که هم‌راستا با دوران جدید صنعت نفت و سیاستهای کاری آن یعنی گسترش تعامل و ارتباط و مشارکت گسترده‌تر در حوزه‌های اقتصادی و صنعتی نفت و حضور فعال در عرصه همکاری‌های بین‌المللی باشد.

منبع:‌ شانا

دیدگاه‌ ها

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. گزینه‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

۱۶ اردیبهشت ۱۳۹۳ساعت: ۱۱:۱۹۵۱۹ بازدید