سال رونق تولید
شنبه ۲۹ تیر ۱۳۹۸ EN
سرپرست شرکت پژوهش و فناوری پتروشیمی:

نسل جدید فرآورده‌های تولید پتروشیمی وارد سبد سوخت کشور می‌شود

به گزارش نفت نیوز به نقل از نیپنا، غلامرضا جوکار ادامه داد: هم اکنون یک شرکت خصوصی در یزد با توجه به مصرف بالای سوخت‌های مایع در این استان، متقاضی ساخت یک واحد ۱۰۰ هزار تنی دی.ام.یی است؛ افزون ‌بر این، سه سرمایه‌گذار داخلی نیز برای سرمایه‌گذاری در تولید این سوخت مراجعه هایی داشته‌اند.
وی یادآور شد: پروژه تبدیل متانول به پروپیلن نخست با مشارکت شرکت لورگی آلمان آغاز شده، اما به دلیل تحریم‌ها این شرکت از ادامه همکاری‌ها انصراف داده است؛ از این‌ رو متخصصان شرکت فرآیند تبدیلات را تکمیل و کاتالیست‌های موردنیاز پروژه را نیز خود تولید کردند.
جوکار با تاکید بر این که ایران هم اکنون دانش فنی تبدیل متانول به پروپیلن را در اختیار دارد، گفت: به دلیل توانمندی بالای پژوهشگران داخلی،پیوستن ایران به صادرکنندگان دانش فنی این طرح، دور از انتظار نخواهد بود.
به گفته او هم‌اکنون تنها شرکت لورگی، دارنده این دانش فنی در جهان است و دو واحد نیز در چین اجرا کرده است.

نسل جدید فرآورده‌های تولید پتروشیمی وارد سبد سوخت کشور می‌شود

سرپرست شرکت پژوهش و فناوری پتروشیمی از تولید دی.ام.یی (دی متیل اتر) در فرآیند تبدیل متانول به پروپیلن خبر داد و تاکید کرد: این سوخت به عنوان نسل جدید فرآورده‌های تولید پتروشیمی با پیگیری وزارت نفت در آینده وارد سبد سوخت کشور می‌شود.
جوکار دی.ام.یی را سوختی پاک و با ارزش حرارتی بسیار بالا خواند و تاکید کرد: این سوخت عاری از گوگرد و آلایندگی‌های زیست‌محیطی است و نسبت به گازوییل عدد ستان (بهسوزی) به مراتب بالاتری دارد.
وی یادآور شد: هم اکنون ظرفیت تولید ۱۵ میلیون تن متانول در کشور وجود دارد و از آنجا که صادرات این محصول، به نوعی خام‌فروشی به حساب می‌آید، متخصصان پژوهش و فناوری کشور بر آن شدند تا دانش فنی تبدیل متانول به پروپیلن، دی.ام.یی و بنزین را تولید کنند.
وی با بیان این که اجرای این پروژه، بخشی از حلقه‌های پایین‌دستی متانول را در کشور کامل می‌کند، افزود: هم‌اکنون معاونت هیدروکربوری وزرات نفت، پیگیر وارد کردن دی.ام.یی به سبد سوخت کشور است و برای این منظور کارگروهی تشکیل و بر اساس تصمیم این کارگروه قرار شده است چند دستگاه اتوبوس در تهران به صورت پایلوت از این سوخت استفاده کنند.
جوکار افزود: با ایجاد تغییرات جزیی در موتورهای گازوییل‌سوز، به آسانی می توان دی.ام.یی را جایگزین آن کرد و با توجه به استقبال خوب از آن پیش‌بینی می‌کنیم در سال ۲۰۲۰ میلادی نزدیک به ۵۰ درصد از سبد سوخت کشور در اختیار دی.ام.یی باشد.
به گفته او تا سال ۲۰۲۰ میلادی ژاپن و چین به ترتیب ۱۰۰ و ۸۵ درصد از سبد سوختی خود را به دی.ام.یی اختصاص خواهند داد؛ تا آنجا که چین برای تولید متانول از زغال‌سنگ و در نهایت تولید دی.ام.یی از متانول، بسیار هزینه کرده است.

تولید ۳۰ تا ۴۰ درصد بنزین از فرآیند تبدیل متانول به پروپیلن

سرپرست شرکت پژوهش و فناوری پتروشیمی تولید ۳۰ تا ۴۰ درصد بنزین از فرآیند تبدیل متانول به پروپیلن را یکی دیگر از دستاوردهای اجرای این طرح اعلام کرد و افزود: با تغییر در کاتالیست این فرآیند، امکان تولید بنزینی با عدد اکتان ۱۰۵ برای استفاده در خودروها فراهم می‌شود.
جوکار تاکید کرد: برای رسیدن به دانش فنی تبدیل متانول به پروپیلن ۸ سال کار آزمایشگاهی در شرکت انجام شد و پس از دستیابی به تولید ۶۰۰ گرم در ساعت در طرح پایلوت، واحد نیمه صنعتی پروژه هم اکنون توان تولید روزانه ۳ میلیون تن پروپیلن را دارد.
وی با بیان این که بازرگانی پتروشیمی و سه مجتمع پتروشیمی برای سرمایه‌گذاری در این پروژه ابراز علاقه کرده‌اند، تصریح کرد: قرار است بسته مهندسی و اقتصادی این طرح از سوی شرکت پژوهش و فناوری تهیه و تا دو ماه آینده به متقاضیان ارائه شود.
جوکار اضافه کرد: پیش‌بینی می‌شود در چند سال آینده قیمت جهانی متانول افت کند؛ بنا بر این با توجه به سرمایه‌گذاری‌های بسیاری که در کشور برای تولید متانول شده است، می‌توان با استفاده از دانش تبدیل این محصول به پروپیلن، به جایگاهی ویژه در جهان دست ‌یافت.

دیدگاه‌ ها

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. گزینه‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

۹ اردیبهشت ۱۳۹۰ساعت: ۱۰:۴۷۴۳۱ بازدید