سال توليد، پشتيباني‌ها و مانع‌زدايي‌ها
دوشنبه ۲۳ فروردین ۱۴۰۰ EN

دو پروژه کاربردی بهینه سازی مصرف سوخت اجرایی

رییس پژوهش و فن‌آوری شرکت بهینه‌سازی مصرف سوخت از اتمام فاز صفر در دو طرح پژوهشی این واحد خبر داد و افزود: بزودی این طرح ها برای تصویب به هیئت مدیره شرکت بهینه سازی مصرف سوخت ارسال خواهد شد.  
امید شاکری؛ رییس پژوهش و فن‌آوری شرکت بهینه‌سازی مصرف سوخت در گفت و گو با خبرنگار پایگاه اطلاع رسانی شرکت ملی نفت ایران با اعلام این خبر گفت: طرح پیشنهادی پروژه سامانه MCHP  بر پایه فناوری موتور گازسوز و ساخت پکیج موتورخانه (دیگ و مشعل) بر مبنای فناوری چگالی، نهایی شده است و به زودی برای تصویب به هیئت مدیره شرکت بهینه سازی مصرف سوخت ارسال خواهد شد.

وی ادامه داد: با گذر از مرحله فاز صفر، این دو پروژه تا پایان تابستان امسال اجرایی خواهد شد.

وی با بیان اینکه با بکارگیری سامانه تولید همزمان برق، حرارت و برودت (Micro-CHP) در ساختمان های مسکونی، راندمان تامین انرژی تا ۸۰ درصد افزایش می یابد، گفت: با بهره برداری از این سامانه ضمن بهینه سازی مصرف انرژی، میزان تولید گازهای NOX ، CO2 ، CO و سایر گازهای گلخانه ای به میزان قابل توجهی کاهش خواهد یافت.
شاکری با تاکید بر اینکه طراحی سامانه (Micro-CHP)، با هدف مدیریت انرژی در بخش ساختمان های مسکونی و تجاری، همچنین بومی سازی فناوری تولید همزمان حرارت و برق در کشور صورت پذیرفته است، تصریح کرد: هم‌اکنون در کشور برای تولید ۳۵ واحد برق و ۵۰ واحد حرارت به روش متداول، ۲۲۰ واحد سوخت مصرف می شود و این در حالی است که با استفاده از سیستمهای MCHP و برای تامین همین مقدار برق و حرارت، تنها ۱۰۰ واحد سوخت مصرف می شود.

وی تاکید کرد: بر این اساس راندمان ۳۹ درصدی روش های معمول، در سیستم های تولید همزمان برق و سرما و گرما تا ۸۵ درصد افزایش خواهد یافت.

وی  در تبیین دیگر مزایای استفاده از این سیستم به تولید الکتریسته به عنوان محصول جانبی حرارت، کاهش تلفات انتقال، کاهش انتشارات کربنی، کاهش انتشارNOx خروجی، کاهش هزینه های انرژی، کاهش تقاضای انرژی در زمان اوج مصرف، نصب آسان و کاربری گسترده اشاره کرد.
رییس پژوهش و فناوری شرکت بهینه سازی مصرف همچنین در مورد فناوری دیگر که عدم کارایی کافی سیستم های قدیمی موتورخانه ها را رفع می کند، گفت: استفاده ازاجزای مستقل و مجزا در موتور خانه های قدیمی کارایی را کاهش می دهد، این مشکل با دستیابی به دانش فنی طراحی و ساخت پکیج موتورخانه (دیگ و مشعل) بر مبنای فناوری چگالشی برطرف شده است.
وی با بیان اینکه طراحی و ساخت پکیج موتورخانه جدید(سیستم های چگالی) به عنوان یکی از فناوری های نوین مورد توجه بسیاری از سازندگان پیشرو دیگ و مشعل در دنیا قرار گرفته است، گفت: درصورت استفاده تنها ۱۰ درصد از ساختمان های کشور از فناوری پیشرفته پکیج موتورخانه سالانه به میزان ۲۶۰ میلیون دلار در مصرف سوخت صرفه جویی خواهد شد.
شاکری تاکید کرد: هر کدام از این دو پروژه در پنج فاز تعریف شده که فاز اول شامل مطالعات، امکان سنجی و تحلیل بازار برای ارزیابی تکنولوژی آنها است که به اتمام رسیده است، در آینده پس از طی مراحل مدل سازی، طراحی تفضیلی و آماده سازی نمونه های آزمایشگاهی و صنعتی، در نهایت با تدوین دانش فنی، طرح به تولید انبوه خواهد رسید.
وی افزود: پس از تصویب طرح های پیشنهادی در هیئت مدیره شرکت بهینه سازی مصرف سوخت، این طرح ها به مرحله عقد قرارداد اصلی که شامل سه عامل مرکز توسعه دهنده فناوری، قطب پژوهشی و توسعه دهنده می شود، می رسد.
 به گفته شاکری، تعریف و تدوین بسته پروژه های پژوهشی مورد نیاز به منظور اجرا، ساماندهی فرآیند انتخاب مجریان پروژه های پژوهشی، تدوین چارچوب نظارت و کنترل پروژه های اصلی و فرعی، تدوین ساختار تجمیع و مدیریت دانش، ساماندهی فرآیند انتخاب شرکت های توسعه دهنده محصول و تدوین پیش نویس توافقنامه با شرکت های توسعه دهنده محصول منتخب از جمله اقدامات انجام شده برای این دو طرح است.

دیدگاه‌ ها

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. گزینه‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *